Monday, March 08, 2004

Indahnya Pertemuan Langit dan Lautan

"Indahnya pertemuan antara langit dan lautan." Macam tu lah kata Abang sewaktu merenung ke laut di pantai Suria Cherating Resort. And I couldn't agree more. Memang terlalu indah pemandangan tu. Ajaibnya, dengan hanya melihat lautan dan langit yang kosong, jiwa menjadi begitu damai. Begitulah besarnya kuasa Allah, jiwa manusia boleh tersentuh hanya dengan melihat ciptaanNya.

Dah lama aku tak tengok laut. Dah lebih setahun, semenjak Mak dan Abah pindah ke Jengka. Alang-alang dah sampai Kuantan, lepas majlis kenduri Fara dan Apai, kami terus ke Cherating. Sengaja kami bawa Raha mengenali pantai dan lautan. Biar Raha belajar mencintai kedamaian.

Sebelum tu, sempat juga aku lalu depan MRSM Kuantan. Masih macam dulu.. melihat bangunan asrama, Dewan Makan, surau, basketball & tennis court, Dewan Besar dan bangunan akademik, terasa masih menebal memori di situ. Zaman remaja tanpa masalah kewangan, tanpa tekanan bekerja, tanpa tanggungjawab sebagai isteri dan emak. Melihat seorang dua pelajar yang sedang berehatĀ² di bawah pokok, aku yakin, tak mungkin mereka sedar betapa mudahnya menjadi pelajar. Sayangnya waktu terus berjalan, manusia tak boleh kembali ke zaman silam. 'Time machine' hanya wujud dalam filem.

Kita sebenarnya tak berpeluang untuk kembali ke waktu lampau dan membetulkan kesilapan kita yang lalu. Kita hanya mampu untuk tidak mengulangi kesalahan yang sama di masa akan datang. Kalaulah manusia mampu kembali ke masa silam, pasti perkataan 'menyesal', 'minta maaf' dan 'taubat' tiada dalam kamus.

3 Comments:

Anonymous kerry said...

teringat balik zaman2 masa jadi student mrsm dulu... zaman yg takde problem, stress and problem, yg ada cuma problem yg kita sendiri cari...

8:47 AM  
Blogger SuMie said...

hahaha.. betul sesangat! Kalau boleh nak balik jadi form 1.

8:47 AM  
Anonymous Lenio said...

hihihi ....yang paling best bila cari problem dengan senior..weekend sure kena "torture" punye

8:48 AM  

Post a Comment

<< Home