Wednesday, March 17, 2004

Poster, poster, poster

Merata-rata. Di mana-mana.Poster, poster, poster. Dacing, bulan, maupun mata. Biasalah, menjelang pilihanraya. Tapi yang aku tak suka, si penampal poster, malam² buta, memekak saja. Tak boleh tunggu matahari terbit ke? Atau takut nanti orang cam muka? Mungkin juga takut orang mengata. Maklumlah, semalam kata, “warna hijau aku suka”. Hari ini gantung poster biru pula. Iya lah, penaja poster biru kan kaya raya. Dengar kata, RM 200 ribu untuk seorang calon semata. Hmm…. Banyaknya. Kalau bagi aku semua, boleh habiskan hutang rumah dan kereta.
Lagi yang aku tak suka, sesetengah muka di dalam poster, cubalah letak gambar yang sedap di pandang mata. Biar bila rakyat tengok pun percaya, “dia ni bukan kaki korupsi punya…”. Tapi ada sesetengah wajah dalam poster, huk alah… muka.. macam biasa nampak kat kelab dangdut je. Ish, pandai² mulut ni mengata. Nanti dituduh menabur fitnah pula. Entah calon tu ke sana, bincang hal berniaga, atau berjumpa kawan² lama, mungkin juga menenangkan minda, selepas penat memikirkan cara² nak menyelesaikan masalah negara.
Macam² cerita, menjelang pilihanraya. Ada juga yang ke sini-sana, cerita politik tak lekang dari mulutnya. Tanyalah apa saja, dia tau semua. Tapi bila ditanya,’Mengundi nanti di mana?”, tersengih² pula dia. “Terlupa mendaftar” itu jawabnya. Mulalah aku rasa nak geleng kepala. Tak kurang juga yang bersuara, “Undi ke tak undi sama saja, balik² yang menang yang itu juga”. Habis aku nak kata apa? Takkan nak paksa². Tak berani pula aku nak kata, “Kau ni tak bertanggungjawab pada negara”
Harinya akan tiba juga. Rakyat memangkah ikut selera, bermacam sebab dan alasannya. Kerana dah banyak termakan jasa, kerana mempertahankan ketuanan bangsa, kerana menegakkan agama, atau kerana suka calonnya.
Bagi diri aku pula, ini adalah kali kedua. Pendirian aku tetap sama – sekiranya para pewakilan kita, terdiri dari individu yang mulia, tak kiralah dia parti apa, pasti rakyat yang dia bela, bukan perniagaan dan anak²nya semata².

1 Comments:

Anonymous kerry said...

few things that i hate about elections:
- tampal poster ikut suka, semak sana, semak sini sampai kekadang mengganggu view especially kat junctions and roundabouts.
- all those propaganda... baca paper pasal poltik, bukak tv pun sama... masing2 nak burukkan each other..
- masa nak pilihanraya, boleh dikatakan hari2 sanggup turun kawasan, tapi bila dah menang nak tunjuk muka sebulan sekali pun payah...janji manis yg ditaburkan pun entah kemana..

8:53 AM  

Post a Comment

<< Home