Wednesday, April 07, 2004

Andainya..

"Andainya engkau ku miliki terdahulu sebelumnya, andai kucurah rahsia hati, mungkin kini ku kan tenang di sampingmu"

Begitulah sebahagian lirik lagu Aku Cinta Padamu nyanyian Siti Nurhaliza di awal kemunculannya sebagai penyanyi. Sebaris lirik itu sesuai diungkapkan kepada si dia yang kita cinta, namun disebabkan tidak pernah meluah rasa, maka si dia kini telah pun berpunya. Juga sesuai untuk x-boyfriend atau x-girlfriend yang sudah pun berumahtangga, untuk orang yang merasakan dirinya telah 'terlepas' untuk memiliki pasangan idamannya. Atau dengan ayat yang menyakitkan hati, sesuai untuk si pengecut dan orang² yang tidak tahu menghargai insan tersayang ketika si dia berada di depan mata.
Bila si dia dah berada dalam dakapan orang lain, barulah nak mencurah rasa. Kenapa? Tiba² pula muncul keberanian? Atau tiba² dirasuk iblis untuk meruntuhkan kebahagiaan yang telah dibina insan lain? Atau mungkin mengharap si dia meninggalkan kekasihnya, atau menceraikan isterinya, atau lari meninggalkan suami?
Lalu melodi dan lirik yang begitu indah di dalam lagu kini menjadi begitu keji di alam nyata.
Lumrah manusia,
...mengenang yang hilang,
...menangisi yang pergi,
...menunggu yang berlalu,
...melupa yang di mata.
Atau mungkin benar - Cinta Itu Buta. Lantas cinta tidak dapat melihat realiti, tidak nampak intan yang dimiliki, tidak tahu menghargai, tidak mahu mensyukuri. Tidak sedar diri!

1 Comments:

Anonymous wai em said...

belummm puas ku menikmati kesan kasih sayang ko terpaksa pergiiiii...hehe

9:29 AM  

Post a Comment

<< Home