Thursday, April 15, 2004

Rezeki.. rezeki..

Lama juga aku tak posting kat sini. Sibuk betul menjelang Asia Media Summit minggu depan. Rasa macam nak berhenti kerja pun ada. Kerja teruk², gaji macam itu juga. Selalu aku terfikir, pergi pagi, balik petang, sampai hujung bulan, dapat gaji, kira hutang. Sudahnya tak pernah cukup. Masih juga terkial-kial memikirkan di mana lagi nak korek untuk cover keseluruhan perbelanjaan. Sampai bila nak menggaru kepala macam ni? Lagi 10 tahun? Berapa banyak gaji aku boleh naik? Jangan mimpi lah increment RM 1000 setiap tahun. Nak buat kerja part-time? Insurans? Multi-level marketing? Bila? Malam? Lepas kerja? Weekend? Habis tu Raha? Aduhh... sudahnya aku mengeluh panjang juga. Tapi tak adanya duit datang bergolek dengan keluhan panjang aku tu. Tak bersyukurkah aku?

Semalam Ima bagitau aku, officemate dia baru je dapat commission USD 1.7 million, hasil jualan unit trust. Ada Mat Salleh invest USD 6 M dengan dia. Mak aihh... USD 1.7 M kali 3.8, RM 6.46 juta! Aduhai nasib badan. Rezeki.. rezeki..

Teringat pula aku sebelum ni, memang banyak kali Ima pernah bercerita tentang Abang S yang baru bergelar jutawan tu (terpaksa lah aku rahsiakan nama sebenar dia, karang ramai pulak agen insurans, pegawai income-tax, tak pun pisau² gillette cari dia).

Kata Ima, Abang S ni memang baik, rajin, alim pula tu. Bila bercakap tak pernah menyakitkan hati orang. Pandai memasak, pandai mengemas rumah. Kalau di pejabat tu, meja Abang S mengalahkan meja perempuan dihiasnya. Sembahyang tak pernah tinggal. Ima tau lah, sebab setiap kali officemate dia nak pergi bilik sembahyang, mesti kena lalu depan meja Ima. Abang S dan isterinya tak dikurniakan anak, tapi Abang S bela anak angkat. Dari kecik sampai besar dijaganya macam anak sendiri. Dan yang paling penting, apa juga yang dibuatnya, mesti mengutamakan emaknya. Dari rumah kecik, dia beli rumah besar, supaya emaknya lebih selesa. Dari motor kapcai, dia beli proton, dari proton dia beli Toyota Unser. Bila ditanya kenapa, katanya supaya lebih mudah dan selesa untuk bawa emaknya berjalan-jalan. Satu pejabat kata Abang S anak yang taat pada emak.

Mungkin Abang S memang seorang yang rajin berusaha dan berkerja, maka pendapatannya pun mencanak. Atau mungkin doa ibu, atau doa si anak, atau doa teman² Abang S yang tidak pernah disakitinya menyebabkan rezeki Abang S melimpah-ruah.

Hari ini aku tanya pada diri aku sendiri, sudah cukup kuatkah aku berusaha mencari rezeki? Cukupkah solat ku 5 waktu sehari? Adakah aku tak pernah menyakitkan hati orang² disekeliling ku dengan mulut laser ku ini? Sanggupkah aku menjaga, menyayangi, membela dan mendidik seorang anak yang tidak ku tahu asal-usulnya sepertimana aku mengasihi Raha? Taatkah aku pada emak? Rasanya dah seminggu aku tak telefon emak disebabkan terlalu sibuk dengan kerja.

Patutlah aku susah nak kumpul walaupun RM 1 ribu!

2 Comments:

Anonymous toriq said...

banyak betul pengajaran dalam citer nih... thanx!!

9:31 AM  
Anonymous kakteh said...

kakakku...sabar la ek. ala, rezeki ada kat mana2, awk sabor je le. doa la slalu. amin...

9:32 AM  

Post a Comment

<< Home