Tuesday, April 27, 2004

Sekitar Asia Media Summit

Lama betul aku tak menulis. Kesibukan Sidang Kemuncak Media Asia (Asia Media Summit) tempohari benar² mencuri masa ku. Bukan sahaja masa untuk aku menulis, malah masa untuk aku bersama² Raha dan Abang. Sepanjang minggu lalu aku terpaksa pulang lewat, hanya berkesempatan melihat Raha telah pun melelapkan mata.

Satu malam, kerja² sekretariat hanya selesai jam 2 pagi. Esoknya pula pagi² lagi dah kena mula berkerja semula. Memandangkan rumahku agak jauh dari hotel, dan demi menjimatkan masa perjalanan, maka aku terpaksa tidur di sana. Malam itu terasa begitu panjang tanpa Raha disisi. Semenjak Raha lahir, itulah kali pertama aku tidur sendiri tanpa Raha. Walaupun badanku penat dan masa tidur hanya 4 jam, namun beberapa kali aku terjaga. Tertanya² adakah Raha terbangun untuk menyusu? Sudahkah Abang mengganti lampinnya sebelum tidur tadi? Lenakah Raha tidur tanpa aku? Sedarkah Raha emaknya tiada bersama? Mungkinkah Raha merindui aku sepertimana aku sedang merinduinya?

Sebenarnya bilik untuk aku disediakan sepanjang berlangsungnya sidang tersebut. Kalau dulu, mungkin dengan senang hati aku tidur di situ. 5 malam percuma di Nikko Hotel, tilam dan bantal empuk, bilik berhawa dingin, kamar mandi yang hampir sama besar dengan bilik tidur di rumah ku, sarapan pagi yang mewah dengan pelbagai hidangan, siapa yang tak mahu? Namun kini bagiku semua itu langsung tak setanding mendodoi dan mendakap Raha sepanjang malam.

Bukan aku seorang, malah setiap teman sepejabatku yang bergelar wanita dan ibu, saban hari mengeluh apabila terpaksa pulang lewat. Cerita yang tak lekang dari mulut mereka ialah - ANAK.
"Kesian my children makan apa lah today.."
"I don't trust my husband to take care of our baby lah.."
"..Pity them, I cannot cook for few days, they have to eat outside everyday, you know"
"Yesterday my children ask me, 'Ma you don't want us anymore haa?' Aiyyoo.. my heart sank lah.."
Maka tak seorang pun dari kaum ibu ini menikmati kemudahan bilik hotel yang disediakan.

Lain pula cerita dengan teman² kerjaku yang lelaki. Merekalah yang lebih dulu check-in sebelum ketibaan delegasi lagi. Tak ada pula di kalangan teman² lelaki yang kulihat macam cacing kepanasan teringat anak di rumah. Yang aku nampak, mereka tu gembira ada lah! Mungkin kaum lelaki lebih profesional dan bijak menumpukan perhatian terhadap kerja. Atau mungkin lelaki tidak perlu berasa risau kerana mereka tahu anak² berada dalam jagaan sempurna bersama isteri mereka dirumah. Atau mungkin kah mereka sebenarnya gembira kerana dapat melarikan diri dari isteri dan anak² buat beberapa hari ?!

1 Comments:

Anonymous toriq said...

hmm... itulah Rasulullah bersabda 'syurga terletak di bawah kaki ibu'... bukan kaki bapa... waaaa.... rindunyer kat my mom... nak balik... waaa... :-(

9:36 AM  

Post a Comment

<< Home