Thursday, May 06, 2004

Hari ini...

Hari ini, setahun yang lalu, aku sedang bergembira kerana semalamnya doktor beritahu aku pregnant 4 - 6 minggu. Itulah hadiah yang paling berharga pada harijadiku tahun lalu. Sebenarnya aku tak ingat pun kalau aku ada dapat hadiah lain.

Hari ini, bangun dari tidur, aku menatap wajah Raha disisi. Indahnya. Setahun yang lalu aku cuma seorang isteri. Hari ini, aku seorang emak. Begitu cepat statusku berubah dalam masa setahun. Dalam usia 29 tahun, aku bersyukur kerana memiliki pekerjaan yang baik, rumah tempat berteduh, suami yang penyayang, anak yang sihat dan comel, keluarga yang bahagia.

Hari ini, aku bersyukur kerana ada Abang dan Raha, pulang dari kerja, hatiku di dakap bahagia, tidak perlu menonton TV sendirian, tak perlu menjeling² handphone menanti panggilan teman², tak perlu menggaru kepala melayan kebosanan.
Hari ini, aku bersyukur kerana mampu memiliki kereta, walau bukan BMW, aku tak perlu berebut² menaiki bas atau berhimpit² di dalam LRT mahupun beratur membeli tiket.
Hari ini, aku bersyukur kerana mampu memiliki handphone, walau tak mahal, aku tak perlu bersungut mencari public phone yang sering rosak di tepi jalan bila ada kecemasan.
Hari ini, aku bersyukur kerana mampu memiliki komputer, walaupun kadang² lembab, aku boleh selalu menghubungi ahli keluarga dan teman² ku yang jauh tanpa perlu membeli setem dan mencari peti merah di jalanan.
Hari ini, aku bersyukur kerana mampu membeli pakaian, walau tidak berjenama, ia tidak bertampal sana-sini, masih bertukar ganti saban hari. Tetap berseri, tetap berwarna-warni.
Hari ini, aku bersyukur kerana mampu sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam, walau tidak di restoran mewah, perut aku tetap kenyang, tak perlu mengikat perut di hujung bulan, meratah maggie mahupun menadah tangan meminta-minta.
Hari ini, aku bersyukur kerana kakiku masih mampu melangkah ke pejabat, jemariku masih mampu menaip, mataku masih melihat, telingaku masih mendengar, mulutku masih berbicara, otakku masih mampu berfikir.
Hari ini, aku bersyukur kerana masih menerima ucapan Selamat Hari Jadi dari insan² yang aku sayangi, Abang, Emak, Abah, Abang Long, Ana, Ounis, Kak Teh, Apiq, Aki, teman² sekolah dan pejabat. Aku tidak sendiri.
Hari ini, aku bersyukur pada Mu Tuhan, kerana masih meminjamkan nyawa untuk aku terus bernafas menghirup nikmat yang engkau anugerahkan selama 29 tahun usiaku ini.

6 Comments:

Anonymous wai em said...

tahniah...smoga berbahagia selalu

12:23 PM  
Anonymous Spiral said...

Alhamdulillah syukur nikmat
Kepada Tuhan yang memberi Rahmat..

12:24 PM  
Anonymous sHuq said...

congrats on such good news :D

12:24 PM  
Anonymous Drifter said...

bday kau ? a lil' bit confused here. apa2 pun.. aku tumpang gembira member living a happy life.

12:25 PM  
Anonymous Aman said...

Tahniah, tapi jangan lupa tanggungjawab pun dah bertambah.

12:26 PM  
Anonymous frodo said...

wahh terkasima aku baca.. harus bersyukur pada yang Esa selalu... bisa menyedarkan mereka yg mudah lupa

12:28 PM  

Post a Comment

<< Home