Friday, June 25, 2004

Imbasan

Aku sering mendengar nyanyiannya di karaoke. Ada-ada sahaja permintaannya. Up 2 keys lah, down one key lah. Kadang² aku malas layan. Dia minta maaf sebab menyusahkan aku. Tapi dia tak pernah marah aku. Buat² merajuk adalah. Kadang² kami berduet. Kadang² aku puji dia. Kadang² dia puji aku. Aku melihat dia menyertai pelbagai pertandingan nyanyian. Aku terpegun melihat dia menyanyi sambil menari lincah. Aku melihat dia gembira bila menang. Aku melihat dia sedih bila aku kalahkan dia (hehehehe..). Aku juga mendengar keluhannya bila dia gagal dalam ujibakat untuk satu rancangan hiburan popular suatu masa dahulu. "Aku tahu aku tak hensem" itu lah keluhannya. Tapi dia terus menyanyi. Samada untuk suka², atau untuk berlumba². Samada dengan iringan muzik, atau sekadar suaranya. Dia terus menyanyi.
Lama aku tidak bertemunya. Kali terakhir aku terserempak dengannya, di shopping complex beberapa hari selepas perkahwinanku. Aku menujukkan gambar² majlis perkahwinan yang baru saja dicuci, baru ambil dari kedai gambar. Dia tak puji pun gambar aku cantik. Tapi dia asyik puji Abang hensem aje. Ciss!! Aku tanya macamana keadaannya ketika itu. Katanya "Macam tu jugalah...". Tapi aku tahu, dia masih menyanyi. Seorang teman kata dia menyanyi di hotel. Ya, dia masih menyanyi.
Setahun kemudian, aku sedang mengadap TV. Wajahnya tiba² muncul. Betul ke itu dia? Betul ke dia dalam TV? Namanya tertera di bahagian bawah kaca TV. Tak salah lagi. Memang itu dia. Itulah kali pertama aku menonton rancangan itu. Dan aku terus setia menonton perkembangannya dari hari ke hari. Dan aku terus menghabiskan duit aku memastikan dia tidak tersingkir. Dan aku terus mengkayakan penerbit rancangan itu. Tak apalah. Aku mahu dia berjaya. Kerana sejak aku kenal dia, aku tau itu sajalah yang dia buat. MENYANYI.
Aku bertemunya lagi setelah dia kini dikenali ramai. Melihat dia di atas pentas, aku gembira. Suaranya, nyanyiannya dan personalitinya diterima. Wajahnya bukan lagi halangan untuk dia menyanyi. Ya, dia masih MENYANYI. Cuma kini dia tidak lagi menyanyi di karaoke atau sekadar di hotel lounge. Dia kini menyanyi di atas pentas, di kaca TV, di Brunei, di Indonesia. Dia dikelilingi peminat. Jika dulu aku berebut mikrofon dengannya, kini aku hanya mampu melihat dia conquer mikrofon sorang-sorang, dan aku hanya menyanyi dari bawah pentas bersama peminat²nya yang lain. Aku sangka dia sudah lupa pada aku. Tapi dia masih macam dulu. Sedikit tidak berubah.
"Sihat sekarang ko nyahh.." kata dia. (Ciss!!)
"Glamour ko sekarang nyahh.." kata aku.
"Ala..glamour nak buat apa.." kata dia.
Aku kurang pasti apa maksudnya.. Mungkin maksudnya, bukan glamour yang dia cari. Dia hanya ingin MENYANYI.

5 Comments:

Anonymous Italina said...

hmmm.. mmg betul2 dah demam..
akhir2 ni asyik citer AF jer ida ni yek...so saper lak 'dia' tu??

1:44 PM  
Blogger SuMie said...

hehe.. ikut musim Ita.. kekkekeek

1:44 PM  
Anonymous lela said...

biar i teka sapa org yg u cerita nie...rasanya macam Azizi je kot...betul?

1:45 PM  
Anonymous kerry said...

betul... dia itu yalah azizi... yg juga pernah jadi teman sepermainan adik dan cousin2 aku masa kecik2 dulu... aku juga kagum dgn dia... sebab dia begitu humble sekali...

1:46 PM  
Anonymous oren said...

sy pun teka azizi gak.. hint yg plg berguna skali ialah.. Azizi FC kat tepi tu

1:46 PM  

Post a Comment

<< Home