Tuesday, July 20, 2004

Kau Duniaku - Azizi

Ini bukan ulasan album, kerana blog aku bukan blog ulasan album. Dengan pengetahuan muzik yang amat cetek, siapalah aku untuk mengulas kualiti album ini mahupun mengulas kemampuan vokal Azizi. Ini adalah penghargaan aku buat Azizi. Ini adalah ‘Kau Duniaku’ mengikut pendengaran telinga aku semata-mata.
 

1. Kau Duniaku
(Composer / Lirik: Hadi Hassan / Intan Pribumi)
Lagu berirama nusantara ini mengingatkan aku pada lagu-lagu nyanyian Sheqal suatu masa dahulu. Gabungan rentak moden dengan kemeriahan bunyi alat muzik tradisional, disesuaikan dengan lirik lagunya yang meminta kita berdamai dengan alam. Rasa macam berbaring atas buaian di bawah pokok, di tepi pantai, pakai baju bunga-bunga, kaca mata hitam dan topi mengkuang… sambil minum air kelapa muda yang sejuk. Ahhh...

2. Cinta Yang Tak Ku Undang
(Azmeer / Azmira)
Lagu balada ini adalah lagu yang paling aku suka. Sebenarnya semua lagu dalam album ni aku suka dengar, tapi yang ini aku suka ulang dengar banyak kali. Sangat sesuai untuk halwa telinga mereka yang telah ditinggalkan kekasih, kemudian berjaya membina hidup baru, kemudian kekasih lama tu datang semula terhegeh-hegeh menagih cinta.

3. Hanya Di Radio
(Othman Mohammad / S. Amin Shahab)
Lagu yang pernah dipopularkan oleh Headwind ini telah digubah menjadi rentak Latin. Aku suka intro lagu ini yang telah digunakan Azizi untuk mengajak peminatnya bergelek di atas pentas ketika beliau mempromosikan album. Selitan unsur rap menjadikan lagu ini lebih menarik lagi.

4. Aku Bisa
(Hadi Hassan)
Menjadi single pilihan untuk ke udara dari corong radio Era, lagu ini juga terdapat unsur-unsur etnik nusantara. Pertama kali aku mendengar lagu ini ialah ketika rakaman Dari Studio Satu Azizi. Menurut Azizi, lagu ini ala-ala lagu Indonesia.


5. Nafas Kasih
(Zul Mahat / Wan Rosalinda)
Lagu romantik ini pula berentak R&B. Sangat sesuai di mainkan sebelum tidur sambil berangankan kekasih anda. Kepada isteri yang nak buat surprise candle light dinner untuk suami tercinta, aku mencadangkan lagu ini dimainkan berulang-ulang sebagai lagu latar.

6. Gadis Ayu
(Copyright Reserved)
Semua peminat Azizi pasti mengingati lagu tugasan pertama beliau di AF. Gadis Ayu mungkin dimuatkan dalam album sulung Azizi ini sebagai tanda penghargaan, kerana inilah lagu yang menyelamatkan Azizi dari tangga terakhir pada konsert pertama itu, sehingga beliau akhirnya menjadi salah seorang finalis AF. Gadis Ayu bagaikan sudah serasi dengan Azizi.

7. Kasihku
(Zul Mahat / Alhsafida)
Penggunaan falsetto pada adlib dalam lagu ini, yang mana tidak pernah aku dengar Azizi gunakan sebelum beliau memasuki AF, menunjukkan ilmu yang di kutip sepanjang berada di akademi tidak beliau sia-siakan. Aku rasa Zul Mahat ni romantik orangnya kerana kedua-dua lagu ciptaan beliau dalam album ini adalah lagu untuk mereka yang sedang dilamun cinta. Err.. Zul Mahat dah kahwin ke belum? Eh.. aku yang dah kahwin rupanya..

8. Habis Sudah Umpanku (versi live)
(Marlin / Loloq)
Selain lagu tugasan pertama , lagu terakhir nyanyian Azizi di AF juga menjadi pilihan untuk dimuatkan dalam albun ini sebagai track terakhir (sebelum 2 track minus one). Kedengaran suara Aznil Hj. Nawawi mengumumkan, “Terimalah, Azizi.. !’. Aku memang suka lagu ini sejak pertama kali mendengarnya. Dan aku masih suka dengar lagu ini sekarang.


9. Cinta Yang Tak Ku Undangminus one
Susah juga aku nak menyanyi lagu ni. Asyik lari tempo. Suara mendatar. Tak ada dinamik. Ada masalah ‘rasa’. Pitching all over the place, ke parit ke laut perginya.

10. Aku Bisaminus one
Aku belum cuba lagi sebab track 9 pun belum pass.


Secara keseluruhan aku merasa puas mendengar album ini. Tidak terikat dengan satu genre lagu sahaja, album ini tidak jemu di dengar dari awal hingga ke akhir. Juga tidak jemu walaupun diulang-ulang banyak kali. Sesuai dengan kulit album berwarna kuning yang membawa mesej ‘ceria’, anda pasti ceria mendengar lagu-lagu Azizi.

Jangan lupa... dapatkan KAU DUNIAKU !!

5 Comments:

Anonymous LeeZ said...

Dewi... sila baca memo aku kat #Ujiminda... TQ

11:02 PM  
Anonymous qyrie said...

aku paling suka lagu 'aku bisa'... best...

11:03 PM  
Anonymous pacik badai said...

aku tunggu album

.. MAS..

yeah
he ehehe...

: )
wa

11:05 PM  
Blogger SuMie said...

LeeZ - Okee cayaaang.. it's done! Mana boleh aku tolak permintaan ko tuh. Derhaka namanya..

qyrie - Memang best. Hari² mesti ada kat ERA. Dah beli ke qyrie?

pacik badai - Ko bior betull?? Arghh!! Trauma aku!

11:07 PM  
Anonymous screwloose said...

Anda menerima 'rasa' daripada Azizi..ini bermakna azizi sudah berjaya menghayati setiap bait lirik dan melodi. Komen yang begitu dinamik, jujur dan tidak flat. Anda berada dikelas yg tersendiri. Saya pasti akan membeli..

11:08 PM  

Post a Comment

<< Home