Wednesday, August 04, 2004

Mengeluh Lagi?

Dah lebih seminggu Raha asyik berhingus. Ni dah 2-3 hari batuk pulak. Tidur malam pun tak lena. Asyik merengek aje. Kesian aku tengok. Ubat dah bagi dah. Baiknya tak juga. Hari tu pergi klinik, doktor kata tak perlu antibiotik. Doktor ni betul ke tidak? Lepas pegi klinik makin teruk jek batuk dia. Ke sebab ubat tu ubat murah? Ye lah, aku pegi klinik biasa aje. Bukan klinik pakar. Sekali rawatan RM25. Miskinnya aku. Cik Ika tu lagi loaded, kalau anak dia demam terus pergi Pakar Kanak-kanak. Sekali rawatan RM50-RM60. Ye la, kalau tak okee jugak 2-3 hari ni, aku bawak lah Raha pergi Klinik Pakar.

Tapi yang bestnya, bila Raha merengek-rengek tu, dia mesti panggil “Maaakk… maak”. Barulah ni aku dengar dia panggil ‘Mak’. Happynya aku. Kalau tak asyik panggil ‘Abah’ jek. Anak abah lah tu. Aku garang kot?. Tapi bila dia merengek aje lah baru dia nak panggil aku. Bila dia okee, dia mesti panggil “Abah.. abah..”. Nak geng ngan abah jek. Takpe dia. Nanti aku bagi dia adik, biar adik dia geng ngan aku, baru dia tau. Cheh, ugut pulak.

Hari ni aku pulak yang macam nak demam. Sejuk semacam jek. Badan lemah aje. Gigi pun rasa ngilu aje. Besok Pengarah nak balik opis, hari nilah baru nak demam. Kalau aku tak datang besok, mesti Pengarah ingat aku saja je malas datang kerja sebab taknak jumpa dia. Dia kalau balik mesti lapan belas kali panggil aku. Kalau panggil tu nak bagi souvenir dia beli dari overseas takpe lah jugak. Ni panggil sebab nak bagi kerja berbakul-bakul. Agaknya sebab tau nak dapat kerja menimbun ni lah aku demam kot.

Sebenarnya aku dah bosan kerja kat sini. Bukan kat sini je, kat mana-mana pun. Aku dah bosan makan gaji. Gaji seciput. Lagi sakit hati bila aku tengok gaji Pengarah tu. Aku bukan dengki kat dia. Err.. dengki lah jugak. Tapi kalau bab gaji kitorang ni, dia berkira sangat. Bosannya.

Tapi, apakan daya, bosan-bosan pun, aku belum mampu berhenti kerja. Shared income pun tak cukup, kalau berhenti sapa pulak nak tolong Abang cover semua expenses. Aku sebenarnya nak sangat duduk rumah. Aku tau duduk rumah tu bukannya boleh relax pun, mungkin lebih penat dari kerja ofis. Tapi sekurang-kurangnya aku puas hati, dapat jaga rumah, dapat jaga sendiri Raha. Raha pun aku tengok bukan main kamcing lagi dengan Cik Ika. Pagi-pagi kalau aku hantar dia pada Cik Ika, macam tak sabar-sabar nak mintak Cik Ika dukung dia. Jealous pun ada. Bersyukur pun ada sebab dapat babysitter baik macam tu.

Aku ni asyik mengeluh aje. Tak reti-reti nak bersyukur. Isk isk..

12 Comments:

Anonymous asha said...

k sumie...baby asha pun tgh demam+selsema+batuk....and to make it worst....dia x nak makan ubat....huhuhuuhuhu....

11:37 PM  
Blogger SuMie said...

Asha, sama la. Raha pun kalau bagi ubat, dia berguling² sambil buat muka tak puas hati. Tu pasal kalau nak kasi ubat, kena suruh abah dia suapkan, nanti lepas tu dia mesti datang kat mak, sebab tak puas hati dengan abah.. eheheheh.

11:38 PM  
Anonymous Emy said...

Alahai Sumie,

Siannya denga sal baby ngan kerja. Biasala sal gaji2 tu. Dulu masa co lama ada tolong payroll sekali mcm nak terbeliak mata tgk gaji2 manager2 dalam tempat tu. kejenya marah org jer gaji berbelas ribu. Hmm..

Emy doakan Raha cepat sembuh.Amin.

11:38 PM  
Blogger SuMie said...

TQ Emy.
Amiiin.

11:39 PM  
Anonymous qyrie said...

sabar ye sumie... in terms of tempat keje, kita serupa...

bila la aku nak jumpa si comel raha ye... semoga raha cepat sembuh...

11:40 PM  
Anonymous screwloose said...

sumie kalau hang duk kat rumah pulak nanti.. AF3 ko bley buat review setiap hari ek!! aku sokong sangat..

semuga RAHA cepat sembuh..amin

11:43 PM  
Blogger SuMie said...

Ye ke qyrie.. kita serupaa.. kita serupa...

screw, tul gak tuh, kalau aku dok umah, aku lak wat recaps ek.

11:44 PM  
Anonymous FaRiS said...

Ida..
Aku rasa bahaya kalau ko letak info pasal J**** tu..

Buatnya ada org yg kenal dia, pastu report kat dia pasal Blog ni, for sure ko boleh kena sacked.

Macam staff Microsoft tu, kena buang keje pasal blog dia..

Edited By Siteowner

11:48 PM  
Blogger SuMie said...

Sebenarnya aku ada terpikir gak gitu, Faris. Tapi berapa orang jek la yang baca blog ni. Lagipun aku tulis bahasa Melayu. Orang yang dia kenal mostly foreigners, kalau pun ada Melayu, mungkin tak baca pun blog aku ni.

Anyway, sebelum aku kena saman tak pasal-pasal, aku akan edit balik entry ni..hehehe. Thanx for reminding me.

11:50 PM  
Anonymous anisah said...

hai sumie,
saya slalu baca blog awak and recommend to my friend as well tapi tak rajin nak komen. tapi hari ni dah bosan sgt kat ofis ni.
pasal you punya raha , doktor tak bagi antibiotik tu sbb sekarang ni virus so dia kata bagi pun tak guna. mmg sekarang musim selsema. my daughter pun sama. kasi vitamin c pun ok.hopefully she is getting better.

11:51 PM  
Blogger SuMie said...

ooo.. Cam tu ek Anisah. Thank you. Anyway hari ni dia dah sihat. Makan pun banyak. Senang hati tengok dia ketawa jek. TQ for reading my blog. Jaga.. jaga.. toleh kiri kanan tu, kang boss nampak. Hehehe..

11:51 PM  
Anonymous Emy said...

Sumie,

Aku rasa betul jugak cakap kawan ko tu. Dunia sekarang semuanya bahaya. LOL.

11:52 PM  

Post a Comment

<< Home