Friday, October 15, 2004

Corat-coret Ramadhan

Yang ditunggu dah tiba, yang dinanti dah menjelma, kini Ramadhan menjelang semula. Setiap kali Ramadhan menjengah, bagai ada satu ketenangan yang melenyapkan segala kekusutan jiwa dan minda. Pastinya bukan aku seorang yang merasa begini. Mungkin itulah antara hikmah Ramadhan. Mungkin juga disebabkan iblis dan syaitan semua dirantai, maka bumi Tuhan ini terasa begitu sejuk dan damai.

Hari ini, 1 Ramadhan 1425 Hijrah, merupakan Ramadhan pertama aku di alam blogging. Apa yang istimewa?

Bayangkan ketika kita berjalan² di kaki lima, tiba² seseorang yang tak dikenali menarik tangan kita dan mengajak kita mendengar pengalamannya menyambut Ramadhan, adakah kita mahu berhenti mendengar? "Eeii gila ke apa mamat nih?", mungkin itu yang akan kita katakan.

Bayangkan pula di satu saat kita terkenang zaman kita puasa yang yok, lalu terasa ingin untuk bercerita kepada seseorang. Apakah kita akan berucap di tepi bazar Ramadhan "Tuan² dan puan², masa saya berpuasa di umur tujuh tahun dulu, tiap kali balik sekolah, saya mesti curi minum air di balik peti sejuk supaya emak saya tak nampak, malangnya emak saya nampak juga, lalu saya pun pura² terkejut dan berkata -Alamak orang lupa laa hari ni puasa!!". Mungkin orang sekeliling akan menyangka kita penjual ubat yang baru saja memula kan mukadimah sebelum membuka beg barang jualan.

Maka itulah istimewanya blogging. Tahun² sudah aku sekadar mendengar atau bercerita dari mulut ke telinga tentang kisah² Ramadhan, itupun bersama² orang yang aku kenali samada Abang, Mak Abah, adik-beradik ataupun jika sesekali berbuka puasa bersama bekas teman² sekolah. Namun tahun ini aku dapat membaca dan berkongsi pelbagai memori² dan pengalaman² Ramadhan yang ditulis oleh teman² bloggers samada yang aku kenali mahupun tidak aku kenali. Kadang² kisah² yang aku baca membuat aku tersenyum dan ketawa sendiri. Ada jua yang mengundang keinsafan. Mereka ini mungkin baru ku jumpa sekali dua , atau mungkin langsung tak pernah bertemu wajah, namun membaca coretan mereka terasa bagaikan aku turut bersama mereka ke zaman silam, sama² melalui pengalaman mencuit hati mahupun memori menyayat jiwa. Secara tak langsung, weblog bagaikan medium bagi kita mengenali seseorang itu dengan lebih mendalam, tanpa perlu beliau membuka mulut menceritakan segalanya kepada kita.

Sempena Ramadhan ini aku ingin mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa dan ibadah² lainnya, kepada semua teman² yang sudi mengunjungi blog aku, samada yang telah lama ku kenal, yang baru ku kenal, yang pernah bertegur sapa namun tak pernah bersua, yang tak pernah bertegur sapa dan tak pernah bersua, mahupun teman yang membaca namun tak pernah meninggalkan jejak dan bayang. Semoga persahabatan antara kita lebih diberkati sepanjang Ramadhan ini. Kepada Qyrie, aku ingin mengucapkan tahniah atas kelahiran blog beliau, yang juga merupakan 'Blog Bongsu' AMTY. Buat Yani, jangan lupa Batang Buruk Sarawak ku yang 3 peket tu. Buat Screw, jangan juga kau lupa Kuih Semperit yang cair di mulut bukan di tangan tu. Buat AMTY, bulan mulia ni, tak elok menganyam di tingkap. Kalau nak menganyam, tunggu lepas berbuka puasa ye.. mari kita menyanyam bersama² di Seremban nanti!!

4 Comments:

Anonymous qyrie said...

terima kasih kat ko jugak... kerana ko yang mengenalkan aku dgn dunia blog dan cyber friendship... juga pada AMTY... sekali aku terjebak, dah tak dapat keluar lagi...

12:30 AM  
Anonymous screwloose said...

kekeke..jebak terus terpahat gitu wooo

12:31 AM  
Anonymous Emy said...

Apsal rasa cam nak nagis lak? hmmm..

12:33 AM  
Blogger SuMie said...

Apasal Emy? Tu ingat boipren lama lah tuuu...

12:33 AM  

Post a Comment

<< Home