Wednesday, October 06, 2004

Sepetang Bersama Dayang

Sabtu - 2 Oktober 2004, dengan semangat berkobar², sebaik saja celik mata aku mengecas bateri kamera. Puas memilih baju manakah yang akan kelihatan bergemerlapan di hadapan Dayang, dengan harapan Dayang akan mengajak aku naik ke pentas untuk berduet barang satu-dua lagu. Akhirnya aku memilih baju berwarna putih, kerana di dalam cahaya suram Planet Hollywood, berserta make-over ala² Bienda, dengan konfiden nya aku merasakan Dayang pasti akan nampak aku.

Aku gagal sampai pada jam 2.23 pm seperti mana yang dijanjikan, namun aku sempat tiba sebelum makanan yang diorder oleh Screw, Magbox dan Yani dilangsaikan. Dengan bangganya aku makan free dan melakonkan wajah tidak bersalah ketika sessi membayar. (Terima kasih Yani kerana mengenyangkan perut aku yang memang tengah lapar). Walau macamanapun, hingga ke hari ini aku masih tidak berpuas hati kerana gelas Sprite aku dan Lela (kawan Yani) lebih kecik dari gelas diorang, sedangkan kitorang bayar tiket harga sama jugak. Niat aku untuk mengadu kepada Persatuan Pengguna terpaksa aku batalkan kerana terlupa ambil gambar saiz gelas yang berbeza tu.

Sebaik saja Dayang naik ke pentas, aku, Screw, Mag, Yani dan Lela tidak mahu hanya melihat bontot Dayang dari belakang, maka kami pun bergerak mencari posisi yang sesuai. Gagal mendapatkan posisi di depan pentas bersama Chef Wan dan Afdlin Shauki, maka kami terpaksa sekadar berpuas hati dengan kedudukan di sudut kiri pentas. Kerjaya aku dan Screw sebagai camera-women pada hari itu disabotaj hebat oleh Abang Gitar dari kumpulan Acidis yang seringkali memberikan kami gambar belakangnya, atau sesekali gambar dahinya. Seorang Mat Topi di bahagian hadapan aku juga memberi cabaran hebat membuatkan aku gagal mendapatkan gambar skirt rambu-ramba yang dipakai oleh Dayang. Kegagalan itu menyebabkan aku terpaksa membatalkan niat untuk memakai skirt yang serupa pada Hari Raya nanti kerana ketiadaan contoh untuk diberikan kepada tukang jahit. Selain itu, kemunculan waiter dan waitress dari arah belakang turut menjejaskan fokus lensa aku. Bukan saja pelanggaran kecil dengan mereka itu merosakkan mood nyanyian aku bersama Dayang, malahan makanan sedap² di dalam dulang yang mereka bawa juga turut menganggu konsentrasi mata aku dari terus menatap Dayang, kerana asyik memandang makanan di dalam dulang tersebut.

Dayang kelihatan cantik petang itu. Dengan baju 'bebek' ala² baju tidur aku ketika sessi menggoda suami, serta dengan rambut panjang keemas-emasan, Dayang sangat jauh berbeza berbanding 2 tahun lalu ketika aku melihatnya di Midvalley menyanyi di pentas promosi produk kecantikan ZA. Dayang kini lebih anggun dan kelihatan lebih dewasa.





Vokal Dayang petang itu juga begitu hebat dan mengkagumkan. Hanya orang² yang pekak dan buta seni sahaja yang akan mengatakan suara Adam lebih sedap dari suara Dayang (oopps! Relevan ke?). Dayang menyanyikan lagu² dari album barunya, serta lagu² lama yang dinyanyikan semula dengan arrangement muzik yang baru. Aku tak berapa ingat judul² lagu yang Dayang nyanyikan petang itu. Cuma yang aku ingat, ada antara lagu² Dayang dicipta oleh Afdlin Shauki, Lah V.E dan Cat Ruffedge (lagu Dayang Cinta Kamu yang dinyanyikan pada malam AE04).

Selain dari nama² selebriti yang telah aku sebutkan tadi, Anuar Zain turut mencuri lampu limau (steal the limelight) pada petang itu di mana kehadirannya telah menyebabkan beberapa penonton termasuk Yani diserang histeria sejenak. Kejayaan Yani membelai rambut AZ telah membuatkan Yani tidak mahu membasuh tangannya selepas itu.. (jangan marah Yani). Aku pula seperti biasa, tetap mengcontrol ayu kerana seboleh²nya aku tidak mahu AZ tahu bahawa aku pernah berangan menjadi aweknya sewaktu Darjah 6 dahulu, ketika dia sedang popular dengan lagu Kain Pelekat. Berkali² aku cuba merakamkan wajah AZ dalam kameraku, namun gagal, kerana AZ begitu cekap bersembunyi di sebalik lengan Afdlin yang menurut Yani sama besar dengan pahanya itu.

Pada saat kami sedang seronok berfoya² pada petang itu, aku terfikir, Emy mungkin sedang memuncungkan mulut dengan bossnya kerana memusnahkan impiannya bertemu Dayang petang itu. Sememangnya 'Sepetang Bersama Dayang' pada asalnya merupakan usul Emy. (Terima kasih Emy). Ana pula mungkin telah memuncungkan mulut dengan Apek servis kereta pada petang itu kerana memakan masa berjam-jam menyiapkan keretanya. Di saat Dayang sedang menyanyikan lagu terakhir, aku menerima SMS dari Ana - "Dah start ke? Berbaloi ke koi pegi sekarang?". Lalu aku membalas, "Tak yah lah aok, rugi jek". Memang membazirlah kalau bayar RM25 setakat nak nengok Abang Gitar dan Acis cabut wayar..

Selepas Abang Gitar dan Acis membungkus gitar dan keyboard mereka, kami beramai² berkumpul di tingkat atas menunggu Dayang untuk sessi autograf. Sementara menunggu Dayang di-touch-up, aku membeli single Dayang. RM 10 untuk 2 lagu. Pelik ya, kalau ada 2 lagu, kenapa dipanggil 'single'? Sebenarnya aku tak pernah pun beli album Dayang sebelum ini tetapi disebabkan rayuan Dayang yang begitu menyayat hati pada petang itu, maka ku hulurkan jua simpati. Kata Dayang dia sanggup buat apa saja untuk jual albumnya. Dayang sanggup turun ke pasar malam, buka meja, menyanyi di pasar malam untuk menyampaikan album ni pada peminat²nya. Hmm.. pesanan aku pada Dayang, kalau Dayang nak nyanyi di pasar malam, jangan pakai baju bebek ya.

Dayang ketika sessi autograf



Berada di barisan paling hadapan, aku berjaya mendapatkan gambar Dayang dari jarak dekat. Dengan barisan gigi ala² model iklan Colgate, Dayang memberikan pose teristimewa walaupun wajahnya ketara kepenatan. Begitu bersabar Dayang melayan peminat².

Yang ni istimewa untuk aku.. (hehehe)


Dan yang ini pastinya istimewa untuk AMTY!!

(Semoga dapat mengubat demam Emy...)


Klik Sepetang Bersama Dayang untuk melihat lebih banyak aksi² Dayang dan jemputannya petang itu.

11 Comments:

Anonymous screwloose said...

rugi ko tak datang kul 2.23pm..kalo tak ko pun dapat 'XIXILI' ...

11:05 PM  
Blogger SuMie said...

uik.. XIXILI tu mende apa?

11:05 PM  
Anonymous yani said...

mari sini ratu xxx terangkan apa bendanya XIXILI tu...ianya merupakan brgan dlman pompuan yg dipakai di bwh pusat. bukan yg pakai buang tau. ni lar clue nyer. tapi kau x rugi x dpt benda tu sbb kau x muat. hehehe...screw pun mampat...hanya aku ngan mag jer boleh.

11:06 PM  
Blogger SuMie said...

Muahaaa... ciss!!! Aik, screw pun tak muat ke?

11:06 PM  
Anonymous magbox said...

he heh, aku tak try lagi yg xixili tu

11:07 PM  
Anonymous Emy said...

wehh sumie aku nak pinjam yg autograph dayang tuk amty tu leh tak? bleh la bleh aaaa

11:08 PM  
Blogger SuMie said...

Emy, ko nak pinjam wat apa? Aku nak masuk dalam album tuh..

11:08 PM  
Anonymous co2 said...

fuh... thanks Sumie..
erk Yani.. dlm banyak2 perkataan.. yg bawah pusat tu betul2 aku terjojol biji mata skit.. heheheh xixili ek.. hmm camner roper nyer tu...

11:09 PM  
Anonymous ~Eisya~ said...

I ni dah hidup lebih 30 tahun...tapi tak pernah le nengok atau amende nyer XIXILI tuh......tak leh nak imagine......???!!!!

11:10 PM  
Anonymous Watie said...

tak ku tau ada menatang tu XIXILI ...alahahi geli ke..muahahhaa, co2 pun very the intereted nak tau...

11:12 PM  
Blogger SuMie said...

Err.. XIXILI tu brand dia jek. Mende nya, alaa yg sumer pompuan ada tu lah. Err.. ada gak lelaki yg ada.. kui kui kui...

11:13 PM  

Post a Comment

<< Home