Monday, November 08, 2004

Sampul Duit Raya

Hari tu, aku dengan Abang pergilah shopping barang² keperluan rumah. Selalunya aku membeli-belah di Tesco, sebab dekat dengan rumah aku, atau di Jusco sebab aku suka kumpul Jusco points. Kadang² aku pergi juga Carrefour atau Giant. Tapi, pada hari yang kunamakan ‘Hari Tebal’ tu, aku bershopping di Tesco Mutiara Damansara.

Macam biasalah, barang² dalam shopping list aku mestilah Pampers, susu Snow dan sedikit barang² dapur. Dah penuh trolly tu, mestilah sorong ke cashier dulu kan, takkan lah nak sorong terus ke kereta. Sementara mamat cashier tu scan harga barang², Abang pun masukkan lah barang² dalam trolly. Aku pulak sorong ‘sport car’ Raha pergi belek² CD kat kedai kaset berdepan dengan cashier tu. Tak lama lepas tu, aku pergi balik kat Abang, aku nengok semua barang dah masuk dalam trolly. Abang pulak dah settle semua harga barang, dah masukkan semula purse dalam poket belakang, tapi dia masih berdiri depan kaunter bayaran tu. Dan mamat cashier tu tak ada pulak kat situ.
“Kenapa?” aku tanya Abang.
“Tunggu dia pergi ambik sampul duit raya” jawab Abang.
“Ooohh..”
Baru aku perasan kat depan kaunter tu, diorang ada gantung² sampul duit raya warna hijau dan coklat. Mamat tu balik semula, sambil berlari² anak. Tercungap² dia hulur sampul raya kat Abang. Aku nengok sampul tu warna hijau. Dengan penuh keyakinan dan jiwa yang kental, aku pun berkata, “Alaa dik, tak cantik lah warna hijau. Warna coklat tak de ke?”

Mamat tu tengok aku terkebil². Apasal pulak? Salah ke aku mintak kaler lain? Dengan nafas yang masih mencungap, mamat tu jawab,
“Err.. yang coklat tu sampul Deepavali, kak”

Dengan muka yang kurasakan tebal 5 inci, di tambah dengan ketebalan mekap Kak Nam Doblas sebanyak setengah inci, mejadikan muka aku setebal 5 setengah inci secara keseluruhannya, aku terus sorong sport car Raha tanpa menoleh ke belakang lagi. Kat belakang aku, Abang sorong trolly Tesco sambil mengekek ketawakan aku..
Ish! Macamanalah aku boleh tak perasan tadi.

13 Comments:

Anonymous shamina said...

rasa-rasanya dapat akak bayangkan keadaan korang masa tu!!! hah hah.. sabau ajela..

6:19 AM  
Anonymous Y said...

"Dengan muka yang kurasakan tebal 5 inci, di tambah dengan ketebalan mekap Kak Nam Doblas sebanyak setengah inci, mejadikan muka aku setebal 5 setengah inci"

*letak emoticon gelak sampai golek golek di sini*

6:20 AM  
Anonymous mag said...

Ya Allah Sumie, macam2 la kau ni....aku dpt bygkan muka senonong kau tolak sports car Raha tu...LOL

Happy deepavali....hahahaha

6:22 AM  
Anonymous badrul said...

eh, sejak bila pulak deepavali pun ada sampul duit nih?!? kalau saya pun mesti mintak yg cokelat gak sebab nampak lain dari yang lain kan... hijau nih macam biasa jer...

tapi nak buat macam mana... sebab citer tuh benar2 kelakar, jadik nak gelak gak lah nih... hahahahahhaa... sabar jer lah sumie... hahahahaha... :) :) :)

6:23 AM  
Anonymous Emy said...

Sumie lain kali periksa dulu sebelum tanya tau.

6:25 AM  
Anonymous Ani / Uncute said...

no comment (sebab tgh duk tahan gelak ni kalau tak tahan officemate aku ingat aku dah tak betul...adeh sakit perut aku)

6:27 AM  
Anonymous act said...

sumie...hehehehhe..act gelak dahulu boleh ke..hahahhahha...naper nih sampai sakan nak ebraya sampul raya pun boleh tersilap nak mintak ke..apappun ada jugak citer kelakarnya..maaf zahir batin ...selamat berhari raya..

6:30 AM  
Anonymous wai em said...

muahahahaha nak gelak gak...

ha ah depavali ada sampul duit gak ek? *hmmm musekil* sblm2 ni tak pasan kot sbb tak kongsi raya..

pape pon slmt ari raya sumie...maaf kalo ada terkasar bahse dll..nnti wat open haus jgn lupe jumput kita ek...hehe

mesreeeee

6:32 AM  
Anonymous ~Eisya~ said...

hehehe......lawak...lawak kak nam doblas kite nih....

6:32 AM  
Anonymous screwloose said...

sumie, aku tka kisah ko nak bagi sampul hijau ke..cekelat ke.. janji yg dalam tu paling kurang note purple karer.. ;P

6:33 AM  
Anonymous xmen said...

sumie....no idea to comment sbb ko buat aku tergelak besau hehehehehehhehehehe

6:33 AM  
Anonymous co2 said...

HAHAHAHAHAHAHA best.. best... peristiwa yg tak ingin kita lihat...

6:34 AM  
Anonymous mat skodeng said...

haha..ape punye citer daaaa...x geli tiak pun bace... wawawawa!! itu pun nak malu...kahkahkah..

6:35 AM  

Post a Comment

<< Home