Thursday, January 20, 2005

Salam Aidil Adha

Selamat Hari Raya Aidil Adha buat semua sahabat. Semoga sempena Aidil Adha kali ini, kita semua diberi keberkatan serta keinsafan, dan semoga kita diberi petunjuk untuk lebih menghayati istilah 'korban'.

KORBAN. Pendek. Mudah sahaja bunyinya bukan? Namun semudah itukah perlaksanaannya? Korban itu sendiri seharusnya mengingatkan kita kepada peristiwa Nabi Ibrahim A.S. yang diuji Allah dengan perintah agar mengorbankan satu-satunya darah daging baginda, Nabi Ismail A.S. Begitu besar kasih seorang ayah terhadap anak yang dinanti kelahirannya sejak berpuluh tahun, besar lagi cinta Nabi Ibrahim A.S pada Penciptanya, maka hatinya redha dan pasrah atas perintah Illahi. Begitu tebal keimanan Siti Hajar, maka sanggup dikorbankan nalurinya sebagai ibu, merelakan anak yang dikandungnya dengan bersusah-payah selama sembilan bulan, harus terkorban di tangan suami sendiri. Begitu teguh pula ketaqwaan seorang anak, dengan rela hati Nabi Ismail A.S. akur untuk menjadi korban demi perintah Yang Maha Esa.

Seperti yang kita tahu, Allah akhirnya menggantikan seekor kibas menjadi ganti Nabi Ismail A.S sebagai ganjaran ketaatan mereka. Namun perlu kita ingat, bahawa mereka telahpun bersedia untuk berkorban jiwa dan raga tanpa sedikit pun mengetahui akan ganjaran Allah itu.

Hari ini, andaikata begitulah tahap keimanan kita diuji, mampukah kita membuat pengorbanan sedemikian rupa? Aku sendiri akui, amat sukar untuk aku menjawab. Ternyata iman masih teralu nipis umpama sehelai rambut.

Sebagai umat Islam, apakah kita benar-benar sanggup sepenuh hati untuk berkorban demi agama, demi perintah Allah? Mengorbankan seekor kambing mahupun lembu setiap tahun mungkin tiada masalahnya bagi kebanyakan umat Islam, terutamanya bagi mereka yang berada. Namun adakah pengorbanan yang dilakukan demi kerana Allah, demi mendapat keredhaan-Nya, atau adakah kerana ia telah menjadi 'tradisi' setiap kali menjelangnya Aidil Adha? Tepuk dada, tanyalah iman. Semoga korban kita tidak menjadikan kita riak, riak pada manusia lain dengan menunjuk-nunjuk dan menggembar-gemburkan betapa kita melakukan korban setiap tahun, mahupun riak kepada Allah dengan merasakan pengorbanan kita itu cukup untuk membuktikan kekuatan iman kita.

4 Comments:

Anonymous Emy said...

Sumie,
Selamat Hari Raye Haji yer.
take care.
get well soon from selsema

5:30 PM  
Anonymous qyrie said...

selamat hari raya aidiladha to you, pejol & raha.... take care & have a safe journey...

5:31 PM  
Anonymous screw said...

alamak terlambat nak wish selamat hari raya laa..

5:31 PM  
Anonymous wai em said...

masih dlm bulan zulhijah lagi...slamat raya aji

5:32 PM  

Post a Comment

<< Home