Monday, January 17, 2005

Sumie Bertemu Babun!

Baru saja beberapa hari lepas aku baca posting Y tentang golongan kurang ajar di Malaysia yang Y gelarkan BABUN. Kebetulan pula semalam aku berjumpa dengan salah seekor babun ni. Ketika tu, aku, Abang dan Raha baru je habis shopping. Masa nak sampai dekat kereta, aku nampak seekor babun betina ni sedang menyorong satu troli kosong, dan dengan selambanya dia 'parking' troli tu depan kereta kami. Amboi.. amboi.. dia ingat cantik sangat ke muka dia? Otak dia letak kat bontot ke apa? Dia ingat kereta aku tu kereta kebal ke? Atau dia fikir troli tu invisible? Ke kaki dia tu diserang untut sampai tak boleh nak sorong troli tu ke tempat yang dah disediakan pihak pasaraya? Atau si babun ni terlalu bangang sehingga tak tau dimana troli sepatutnya diletakkan? Atau mungkin baru keluar dari hutan belantara sehingga tak tahu membezakan antara tempat letak kereta dengan tempat letak troli?

Aku perasan ada lagi 2 troli lain di depan kereta aku. Bermakna, sebelum si babun betina tu, ada 2 ekor lagi babun lain yang dah letakkan troli mereka di situ. Yang 2 babun tak berotak tu aku tak nampaklah, tapi si babun betina ni depan-depan mata kitorang pun dia boleh buat perangai tak bertamadun tu!

Yang aku bengang sangat tu, dia dah nampak kitorang datang dekat kereta, tapi dia terus jugak tinggalkan troli dia di situ dan berlenggang kangkung menghala ke kereta dia. Darah aku terus menggelegak masa tu. Kalau di rebus babun tu dengan darah aku yang tengah panas tu, memang akan cukup empuk daging babun tu untuk dijamu pada babun-babun lain. Aku pandang si babun betina tu dengan pandangan yang lebih menggerunkan dari pandangan mata Pontianak Harum Sundal Malam. Aku tundingkan telunjuk aku straight pada troli tu, kemudian aku tunding pula jari aku pada babun betina tu. Korang bayangkan Maya Karin menunding jari pada korang sambil berkata "Pulangkaaan.. pulangkaan...". Macam tu jugalah aku. Cuma bezanya, skrip aku mungkin berbunyi "Pulangkaaan.. pulangkaaan troli tu kat tempat yang sepatutnya!!"

Jarak antara kitorang dengan babun tu rasanya dalam 25 meter. Walaupun babun tu tengok aku macam takut-takut aje, tapi dia tak pula berpatah balik untuk ambil semula troli dia, sebaliknya dia seolah-olah nak cakap kat kitorang "Alaa memang dah ada troli lain kat situ". Bahalul, kalau orang lain jadi babun, ko pun nak jadi babun jugak ke? Yang lain tu ambil kesempatan masa kitorang tak ada. Yang ko tu, berbelas kali ganda tak beradab, depan-depan mata pun boleh kurang ajar.

Ikutkan hati aku hendak je aku sorong troli tu balik letak depan kereta dia pula. Terasa ringan aje mulut aku nak memaki hamun, tapi aku cuba kawal juga amarah, cuba untuk tidak menjadi seekor lagi babun dan menambah spesis mereka di mukabumi Malaysia ni. Namun aku tetap memberi jelingan paling tajam pada babun betina tu tatkala dia berlalu dengan keretanya. Yang hairannya, satu keluarga dalam kereta tu buat muka tak bersalah, buat tak tau aje bila nampak Abang sorong troli-troli tu ke tepi. Memang dasar keluarga babun! Keluarga macam ni cuma ada duit untuk bershopping semata-mata, tapi tak ada duit nak hantar ahli keluarga ke sekolah untuk belajar. Sebab itu lah spesis mereka tu 'kurang ajar'.

Kewujudan spesis babun kurang ajar ni sebenarnya memberi kesan negatif pada masyarakat Malaysia keseluruhannya. Mereka bukan saja mencemar jiwa-jiwa yang damai macam aku ni, malah menambah jumlah pesakit-pesakit darah tinggi akibat marah terhadap sikap kurang ajar mereka. Selain tu mereka juga sekadar memberi imej buruk pada masyarakat timur yang sepatutnya beradab dan penuh dengan sopan santun. Lebih merbahaya lagi, spesis ni membawa jangkitan kepada orang lain, contohnya, menyebabkan orang yang sopan santun seperti aku menjadi kurang sopan apabila marah terhadap mereka hingga melabelkan mereka sebagi babun. Spesis macam ni patut ditembak aje macam kita tembak gagak tu!

6 Comments:

Anonymous Emy said...

Huk Aloh kalau aku dah siap kena sound dah. takde renungan2 jer. Heheh tapi selalunya sebelum aku naik darah mak aku dah sound diaorg dulu. Baru ada akai.

5:26 PM  
Anonymous lela said...

sumie..ini bukan pasai tak berpelajaran atau bersopan santun...mereka spesis PEMALAS ....nak lepas bontot sendiri je ...

5:27 PM  
Anonymous xmen said...

entahla orang cam nie pun ade.. menyusahkan orang tapi kalo ade orang lain yang buat camtu kat dia memang dia yang akan melenting... orang tak penah pikir orang lain cuma lepaskan diri sendiri......

5:27 PM  
Blogger SuMie said...

Emy, kalau aku sorang² mmg aku sound kot, tapi disbbkan hubby ada, aku ingat dia jek la pi sound. Tapi biasa laa hubby aku penyabar ya amat.

Lela, betul gak tuh. Memang pemalas, tak nak sorong jauh², tau nak letak dekat² jek. Tapi disbbkan dia letak depan keter aku, depan mata aku lak tuh, tu yg aku kata kurang ajar tuh.

5:27 PM  
Anonymous ~eisya~ said...

Baik betul lah ko nie....Kalo I.....errrr.....tarik nafas panjang then letak troli tu depan keter dia pulak.....hahahaha.....well, not really....maybe....ntah ler....depend gak ngan mood arie tuh....hehe

5:28 PM  
Anonymous Kak Ri said...

Su Mie...agaknya la..species babun dah overcrowded kat zoo kita, sebab tu dah mula ramai kat luar

5:29 PM  

Post a Comment

<< Home