Thursday, February 03, 2005

Cerita Pakcik Makcik Raha

Aku baru je tambah heading baru kat side link - Cerita Pakcik Makcik Raha. Kalau korang sudi, klik² lah kat blog adik² aku tu.

Ayah Chik tu adalah adik lelaki aku yang sedang belajar di Jepun. Dah lama juga dia kat sana. Tapi kerap jugalah dia balik Malaysia. ‘Ayah Chik’ tu sebenarnya nama panggilan Raha untuk dia nantilah (dia belum penah jumpa Raha lagi). Aku dan keluarga yang lain panggil dia Ounis. Ramai yang kata nama dia pelik. Pelik ke? Itu memang nama sebenar dia sepertimana yang tertulis dalam surat beranak dan kad pengenalan. Bukan kes pendaftar tersalah tulis atau tak pandai mengeja, tapi memang itulah nama yang Mak Abah berikan pada Ounis masa dia lahir dulu. Memang Mak & Abah mahukan nama adik-beradik aku semuanya bermula dengan huruf² vokal. Sebabnya, huruf vokal lebih mahal dari huruf konsonan. Tak percaya, korang tengok Roda Impian, huruf konsonan boleh ‘mintak’ je, tapi huruf vokal kena beli. Huhuhu…

Blog Ounis ditulis dengan bahasa campur², Melayu, Inggeris dan Jepun. Dalam setiap posting, Ounis ada letak ‘kamus Jepun’ tak rasmi dibawahnya. Jadi, kalau korang rasa nak tambah perbendaharaan kata bahasa Jepun tu, boleh lah belajar di blog Ounis. Ada juga gambar² pemandangan di Jepun untuk mereka yang tak pernah menjejakkan kaki di bumi matahari terbit tu. Aku paling suka gambar² masa musim bunga, sebab bunga² tu tak ada di Malaysia. Dan aku paling ‘jeles’ dengan gambar Silvia dia, sebab di rumah aku tak ada Silvia. Huhuhu…

Mak Teh pula ialah adik perempuan aku yang sekarang ni sedang belajar di UIA. Aku panggil dia Kak Teh. Walaupun dia memang putih, tapi itu bukan lah sebabnya kenapa aku panggil dia Kak Teh. Aku rasa dia memang telah ditakdirkan untuk lahir sebagai pembuat teh yang sedap, sebab setiap kali balik kampung, dia lah yang akan disuruh buat teh untuk semua orang. Err, sebenarnya bukan air teh aje, tapi air kopi, sirap, oren, ribena dan air laici pun dia yang kena buat.

Kak Teh tak guna blogspot atau blogdrive ataupun apa² yang ‘sebunyi’ dengannya seperti goblog mahupun goblok. Kak Teh guna ‘myspace’. Aku rasa ‘myspace’ ni tujuannya bukanlah untuk blogging semata² tetapi lebih kepada ruang untuk menghimpun profile kawan² dan ruang untuk sahabat² yang jauh mahupun sahabat bilik sebelah meninggalkan pesanan, kutukan atau bodekan. Juga amat sesuai dijadikan ruangan mengorat dan mencari jodoh. Ada juga ruang untuk blogging, tapi yang lecehnya kalau nak mengomen kat ‘myspace’ ni, seseorang tu mestilah register dengan 'myspace' dulu. Lepas tu, kalau orang tu dah add nama kita sebagai kawan dia, barulah kita boleh letak komen kat 'space' dia. Kronisme sungguh, kan? Bagi aku, ‘myspace’ ni lebih sesuai untuk golongan remaja. Tapi disebabkan aku nak juga mengomen di space Kak Teh tu, maka aku sign-up jugalah dengan 'myspace' walaupun aku sebenarnya dah tergolong dalam golongan belia (muahahaa).

Aku harap lepas ni aku boleh tambah Pak Long, Mak Udo dan Pak Usu pula dalam senarai Cerita Pakcik Makcik Raha.

3 Comments:

Anonymous Kak Ri said...

First;.....hahahahaha..klakar...klakar
Ini yang senangnya bila guna pangkat dalam family..tanya la anak anak buah saper nama mak long, pak ngah...memang haram tak tahu

5:52 PM  
Anonymous watie said...

aku dua beradik so dah tentu lar along ngan adik jer.., tapi gelaran yang aku tau along, alang, angah, achik, ateh dan andak....

5:52 PM  
Anonymous xmen said...

sumie.. adik ko yang aku penah jumpe tu sape nama, aku dah lupala... :)

5:53 PM  

Post a Comment

<< Home