Wednesday, February 16, 2005

Saat Dugaan Menimpa

Seorang sahabat ku kini mungkin sedang mengharungi detik ujian dalam hidupnya. Besar atau kecil gelombang ujian itu, ia masih tetap suatu perjuangan melayari hidup. Aku yakin, setiap manusia di dunia ini, tua atau muda, miskin atau kaya, hitam mahupun putih, tidak boleh tidak, pasti akan ditimpa seribu satu masalah dan rintangan. Ada yang di duga sekali-sekala. Ada pula yang diuji sepanjang masa. Ujian yang datang dalam pelbagai rupa – keluarga, cinta, hutang, zuriat, kerja, tekanan jiwa, malah seguris luka di jari juga adalah sekelumit ujian dariNya. Dan setiap insan pasti punyai pelbagai cara sendiri bagi menepis dugaan dan menempuh saat getir hidup masing-masing.

Perit hatinya yang merasa, bahu yang pernah memikul juga tahu beratnya. Aku sendiri seperti keturunan Adam yang lainnya, tidak terlepas dari melalui detik-detik ujian. Adakalanya aku rasakan diri lumpuh hingga tidak mampu bangun lagi. Ada ketikanya aku hampir yakin melihat sinar dihujung kegelapan, namun aku tidak pasti apakah kudrat aku mampu membawa kaki melangkah menuju terang. Sering jua aku terpaksa menghulur tangan meminta agar ada yang sudi menyambut jemariku sebelum aku tenggelam, tewas dihanyutkan arus dugaan.

Pernah juga aku mengambil langkah singkat menyelesaikan masalah, lantas menjerut leher sendiri dengan dosa dan kebodohan. Namun aku tetap pelajari sesuatu. Setidak-tidaknya aku tahu ianya satu kesilapan. Berkali-kali juga aku mengulangi kesilapan demi kesilapan sehingga ada kalanya aku merasakan aku hanya wujud di dunia ini untuk berbuat silap. Namun aku tetap juga pelajari sesuatu dari setiap kesilapan itu.

Pada detik yang lain pula, aku kadang-kadang memilih untuk melarikan diri. Menjauhi teman-teman, menyepi dari keluarga. Membawa diri ke satu sudut bumi ciptaan Illahi, berkongsi air mata dengan sang unggas, mungkin menambah titisan ait laut, atau membiarkan matahari mengeringkan sebak di dada. Cara itu memang tidak pernah menyelesaikan masalah, namun ia pastinya memberikan sejenak ketenangan buatku, memberikan sedikit ruang dan masa untuk aku mengumpul kekuatan, bangkit semula dan meneruskan perjalanan hidup.

Namun tiada yang lebih indah dari mendekatkan diri padaNya. Aku tidak pernah hampa. Ujian datang dariNya, padaNya juga kita hamba layak mengadu. Setiap inci tubuh ini adalah kurniaNya, maka dariNya juga hadir segala kekuatan - jasmani mahupun rohani, maka di mana lagi harus aku melutut meminta belas, melepaskan diri dari belenggu derita? Sungguh. Aku tidak pernah hampa. Meski bukan semua yang aku inginkan menjadi realiti, namun aku tahu, yang aku idamkan mungkin bukan yang terbaik buatku. Dia lah Yang Maha Mengetahui, apa yang TERBAIK, lantas yang terbaik itulah telah Dia kurniakan padaku.

Lalu aku cuba untuk mengerti, setiap dugaan itu juga pastilah yang terbaik untuk aku, agar aku menjadi lebih dewasa, lebih bersedia untuk terus menerima nikmatNya, agar aku tidak lupa bersujud disaat hidup tidak diulit hiba.

Buat sahabat ku itu (juga sahabat-sahabat ku yang lain), andainya engkau membaca, aku tahu yang engkau pun amat memahami, bahawa selagi hidup ini belum bertemu noktahnya, ujian yang datang juga tiada bertitik. Malah sehingga ke hembusan nafas yang terakhir sekalipun, kita keturunan Adam masih tetap diuji. Diuji kekuatan iman, diuji ketebalan amal. Tiada pertolongan yang lebih besar yang mampu aku hulurkan selain dari mendoakan agar engkau segera bertemu kekuatan untuk kembali bangun, merangkak, berdiri, bertatih seterusnya kembali berlari menentang dugaan. Kiranya tidak kau temui kekuatan itu, andai lengan ini masih kuat, biarlah kami memimpinmu, andai bahu ini masih terlarat, biarlah kami memapahmu. Andai jiwa ini masih kental, izinkanlah kami menjadi perisaimu.

5 Comments:

Anonymous Kak Ri said...

Bila ada dugaan bermakna Allah masih ingat pada kita...

6:09 PM  
Anonymous Emy said...

Sumie thanks for every single comforting words.

6:09 PM  
Anonymous screw said...

ya betul!!!

6:09 PM  
Anonymous wai em said...

ya, Allah ingat dan sayang kita...mungkin kita terlupa atau leka...setiap yg terjadi ada hikmah nya...smoga kita seme sabar, tabah dan redha dgn apa yg menimpa...

6:11 PM  
Anonymous cik zam said...

betul tuh...kene bersyukur bile diduga sbb allah ingatkan kite walopun kite leka terlupakan Nya. astaga :(

6:11 PM  

Post a Comment

<< Home