Sunday, June 19, 2005

AF3 - Konsert Minggu Ke-3

Weekend baru nih aku balik kampung Abang sebab bapak mertua aku masuk hospital. Jadi aku tonton Konsert AF pun kat rumah mertua lah. Tak dapatlah aku melanguk jek depan TV tak kelip mata macam menonton di rumah sendiri. Jap mak mertua aku suh makan nasi, jap dia suh minum air, jap dia tanya soalan cepu emas, jap dia tanya soalan cepu gangsa. Kena lah aku jawab gak kan. Jadi tak concentrate sangat nengok konsert malam tadi. Tambah pulak ngan anak² buah aku dok terpekik terlolong, kekadang aku tak dengar apa lawak Aznil. Takkan aku nak bukak volume besar² ikut suka ati aku jek kan. So, apa yang akan aku tulis kat bawah ni nanti hanyalah berdasarkan tontonan aku yang tak sepenuh jiwa raga tuh. Kalau dapat nengok ulangan nanti, kalau ada yang aku rasa tertinggal, aku tulis lah kemudian.

Pengkritik minggu ni cam tak best jek. Bukan kritikan diorang yang tak best, diorang tu sendiri yang macam membosankan. Sapa pengkritik ke-2 tu? Sori laa nama dia pun aku tak ingat. Afdlin pulak aku expect dia banyak buat lawak, tapi dia nampak cam serius jek pulak. Tak tau lah kot tiap kali dia buat lawak, aku tengah tak tengok TV. Mungkin jugak sessi mengkritik nampak bosan sebab tak ada chemistry antara diorang. Cam pengkritik ke-2 tu kan (again, sapa nama dia?), cara dia bercakap memanglah tersusun rapi, proper jek, tapi sikit lagik aku terasa macam tengah tengok berita.

Marsha - Lelaki Idaman
Suara dia macam tak dengar sangat. Mic slow kot. Mungkin kat stadium tu diorang dengar lain dari yang aku dengar kat TV sebab aku tak rasa ada apa² yang istimewa pun dengan suara Marsha. Atau mungkin aku yang tak dengar sangat sebab tak dapat bukak volume kuat².

Aidil - Nak Dara Rindu
Walaupun vokal Aidil tak power, tapi aku rasa Aidil dah nyanyikan lagu tu dengan baik. Aku rasa dia dah berusaha bersungguh² untuk lagu tu. Sekarang aku dah lupakan kemenyampahan aku pada joget kuda kepangnya dulu. Lagu yang dinyanyikan dan kejutan hitam putih tu berjaya membuatkan aku suka kat Aidil. Mujurlah dia tak kena usung beg buruk dan kayuh basikal balik rumah di akhir konsert. Seperkara lagi, rambut skema nya itu menyebabkan dia kelihatan seperti budak baik yang boleh dibuat menantu (huhuhhu.. statement ini ditujukan khas buat Kak Eisya).

Amy - Asmaradana
Banyak sangat lari pitching. Dari segi nyanyian, aku rasa ni lah nyanyian Amy yang terburuk sejak 3 minggu lepas. Tapi aku setuju juga dengan Afdlin, ada banyak sangat benda lain yang Amy nak buat atas pentas tu. Seriously, aku rasa tenaga pengajar patut agak² laa koreograf pelajar² tu, jangan sampai menjejaskan mutu nyanyian diorang. Menari tu kan sampingan jek. Kalau menari cam nak runtuh pentas tapi nyanyian hampeh nak buat apa. Ekspressi muka tu pulak membuatkan aku konpius kekadang, lagu tu dari filem Puteri Gunung Ledang ke dari filem Pontianak Harum Sundal Malam? Dan baju dia tu.. err actually, kain dia tu.. sapa yang bagi dia kain tuh.. tolooonglah. Penat tau budak tu belajar menari, sepak kiri, sepak kanan, loncat kiri, loncat kanan, tapi disebabkan kain kembang ngalahkan heroin filem Titanic tu, sia² jek tak nampak pun pergerakan kaki dia. Kesian aku nengok Amy nak² masa part hujung yang dia 2-3 kali nak bangun tak boleh disebabkan kain dia tersangkut.

Reza - Mungkin Nanti
Aku dengar okay jek. Okay lah dari 2 minggu sudah. Tapi aku setuju sangat dengan komen Afdlin tentang cara persembahan Reza tu. Muka seposen nak tak nak layan penonton tu cuma sesuai kalau ada band kat belakang.

Yazer - Suatu Masa
Aku dengar suara dia macam tenggelam timbul. Tapi mungkin juga aku dengar macam tu sebab aku menonton kat umah mertua dan banyak gangguan lain masa tu. Aku rasa persembahan Yazer agak membosankan tapi penghayatan boleh tahan lah. Aku suka masa mula² tu, nampak spotlight kat tengah² pentas fokus kat Yazer jek. Tapi kalaulah nyanyian Yazer lebih power, mesti kesan spotlight tu lebih efektif.

Kefli - Keindahan Pantai
Sucks. Off key. Kemeriahan kawan² dia kat atas pentas tu jek yang menyelamatkan persembahan dia.

Amylea - Anggapanmu
Bapak Amylea sporting gila. Lawak betul masa dia buat ala² nak pegi belasah budak laki tu.. (patut pakcik naik jek atas tu, belasah jek betul² budak yang jahat mulut tuh, pakcik.. mesti ahli kempen AFUWEK gumbiraa). Aku suka nyanyian Amylea. Aku tak berapa setuju dengan komen Afdlin sebab bagi aku tak ada macam Ziana Zain at all.

Fuad - Gerimis Di Lautan
Sebenarnya aku tak suka nak puji, tapi aku harus akui dengan jujur, nyanyian Fuad okay. Memek muka dia pun pun tak menyebabkan aku mencari baldi.

Akma - Lagu Rindu
Tak suka fesyen rambut dia. Tah hapa². Macam tahun 80-an pun ada. Nyanyian Akma okay tapi kurang lenggok. Towards the end tu kedengaran macam dia dah penat. Aku mungkin tak faham sangat maksud lirik Lagu Rindu nih, tapi aku rasa macam kemunculan Abang Api tu tak relevan je. Aku setuju dengan komen Afdlin, Akma bagaikan kekurangan sesuatu. Akma tak ada 'yang itu' (Aznil tafsirkan sebagai faktor X).

Felix - Memori Bahagia
Persembahan Felix bagaikan dah dapat diduga. Dia menyanyi dengan baik. Cuma aku prefer versi Sahri.

Ekin - Mimpi Sedih
Cantik. Masa part dia bercakap di awal lagu tu, tak dengar sangat. Ada kemajuan dengan vokal Ekin, tapi nak menyampaikan ke hujung lagu tu aku mengantuk betul. Dah lah lagu pun pasal mimpi.

Mawi - Gadis Melayu
Yaahoooo... WORLD!! WORLD!! WORLD!! Okay.. secara jujurnya, persembahan Mawi bukanlah di tahap cemerlang, tapi persembahan Mawi adalah antara yang paling menghiburkan semalam. Dan cukup kalau aku katakan Mawi telah mengembalikan maruahnya, telah mengembalikan kepercayaan peminat² dia, dan telah membuktikan dia layak berada di akademi. Kepada pengutuk² Mawi yang berharap sangat Mawi lupa lirik, lupa melodi dan lupa diri, izinkan aku gelak penjahat filem Hindustan.. MUAHAHAHAHHAHAAHHAAAAA!!!!! Nehii!! Nehii!! *sambil petik lighter nyalakan curut*.
Aku perasan Aznil friendly sungguh dengan Mawi malam tadi. Coverline ke 'kak'? Tak apa lah, akak faham.. kang kalau peminat² Mawi boikot rancangan MMA ko tuh, berpindah ke rancangan 'Amboi amboi amboi' tuh, makan hati pulak ko yek. Don't worry Aznil, akak masih suka nengok show ko dari show jari kelingking berkait tuh. Tapi ko tolong pesan kat Mawi, akak ni bertudung, akak ni juga seorang yang memahami.. dan akak besok jugak akan pegi register masuk kelas mengurut. Kalau akak tak pass kelas mengurut tuh, nanti akak beli aje kerusi urut OSIM tuh.. huhuhuu.. (Eh! Akak dah kawin ke? Dah ek? Dah ke? Aiseh akak lupa laa)

Idayu - Curiga
SAANGAAAATTT BAGUSS!! Cuma Idayu perlu tonjolkan sesuatu pada dirinya yang menjadikan dia berlainan dari artis² yang dah ada dalam pasaran sekarang.

Masa lagu Menuju Puncak, aku tengok Mawi menari dah ok dah. Sukanya hati aku.. suka hati sebab pengutuk² Mawi dah semakin kurang modal nak mengutuk. Terpaksalah diorang pakai modal cukup makan seperti mengatakan Mawi dapat lagu senang, Mawi tak pandai sebut perkataan 'world' . Abih kuat pun diorang bermodalkan kritikan Afdlin Shauki je (yang mengatakan nyanyian Mawi biasa² saja).

Setelah keputusan penyingkiran diumumkan, berikut adalah SMS yang diterima dari ahli kempen AFUWEK:
Presiden: Misi tercapai! Afuwek Fuad! World!
Sexytary: Kempen berjaya nampaknya.
Kontraktor rumah Presiden: Yeah. Hi5.
Calon Tea Lady: Koi baru nak daftar jadk tea lady.. cemana ni?
Ahli - SH: Yes!
Ahli - Q: Yahoo! kempen berjaya
Ahli - X: Tahniah kempen berjaya

SMS Naib Presiden kepada semua: Yey! Mission accomplished! One out. 1 more to go.

Walaupun kitorang cukup sedar kempen ni tak ada pengaruh pun atas keputusan penyingkiran sebab kitorang tak mengundi pun, tapi sajalah kitorang nak syok beramai² dan berpesta meraikan kegembiraan ini. Yeah! Yam seng! Yam seng! (betul ke aku eja?) Tambah lagi air tuh! Bottoms up! Minum semua.. mari minum sampai lupa diri! *sambil tuang air sirap dalam gelas semua ahli kempen*

IMBASAN
Aku tak dapat tengok Imbasan sebab abang ipar aku nengok channel sports lepas tamat konsert (AFUWEK abang ipar ku.. hihihihi). Tapi aku diberitahu oleh ahli² kempen yang Fuad nangis rebeh² masa tu. Elliza minggu lepas pun tak gitu. Adoih laa... Aku rasa Fuad sebenarnya leh kekal lama sikit kat akademi kalau dia dapat kawal aksi Ratu Airmata dia tuh. Tak dapat tulis panjang² pasal Imbasan sebab tak nengok (Terima kasih pada Ounis, Ana & Screw yang membawakan berita terkini dari Imbasan dan @15 selepas konsert semalam).

**Perhatian: Macam yang aku dah bagitau awal² tadi, apa yang aku tulis kat atas berdasarkan tontonan aku yang disulami banyak gangguan. Jadi kemungkinan besar pendapat aku berubah bila dah tengok ulangan nanti.

28 Comments:

Anonymous Rem said...

Walaupun ada benda yang saya setuju dengan komen/ulasan Sumie, banyak gak benda yang saya kurang setuju. Tapi seperti biasa.. komen Sumie tetap ngetop dan sedap dibaca. :)

Tentang perbezaan pendapat tu, tak apa la kan. Masing-masing punya selera. Seni memang cam tu. Sedangkan yang professional pun tak seiya, sekata. Tambahlah macam kita yang amatur ni, kan. Yang penting, kita jujur dengan apa yang kita rasa. Tak payah nak terikut-ikut dengan orang, kan. :)

6:15 AM  
Anonymous kak ri said...

setuju banget tang performance Amy....totally over rated... bottom line she's not fit to do the "jawa" dance....saperla punya kerja dok makai kan budak-budak ni baju....tak da ke baju lain boleh dia orang amik??? dah la pesen rambut tak tau nak explain camana....kalau nyanyi ok...bila masuk tang wardrobe terus turun to C .... this week AFUWEK goes to WARDROBE...HAIRDRESSER for AF concert.

Pasal Amylea memang teramat setuju....cakap kat UC, her version is so much better than Ziana Zain...agaknya aflin ni pekak kot....camna dia leh kata Yazer punya performance better???...ishkkk...agaknya penyanyi bila dia tak leh jual album sendiri...saja jer amik peluang kutuk orang lain....

btw....AFUWEK seterusnya khas buat Kudsia Kahar.... tukar la pengkritik lain!!

6:16 AM  
Anonymous eisya said...

hehehehe.....tu yang I minat kat Aidil tu....nampak macam budak baik....heheh...terima kasih pasal dedicate statemant kat I....

6:16 AM  
Blogger SuMie said...

Rem, setuju sangat tang perbezaan pendapat tu. Kalau dalam dunia ni semua orang sama pendapat, tak wujudlah rancangan pakai SMS cam AF tu kan.. tak dapek lah Astro buat duit. Eh, bagitaulah pendapat ko yang berbeza tu, leh kita share². Mana tau kot bila tengok ulangan besok, aku dapat bukak mata & telinga aku lebih besar lagik.

6:17 AM  
Blogger SuMie said...

Kak Ri, tul tuh, lepas ni kita AFUWEK WARDROBE, AFUWEK HAIRDRESSER.. Tapi kan, bab laku tak laku tu tak tau lah, tapi saya suka lagu² Afdlin.. jauh lebih bagus lah dari kualiti album bebudak AF tuh.. huhuhuu..

Kak Eisya, Kakak dah cukup umo ke belum? Kalau Kakak nak Kaer jugak, kita kenenkan kat Adik jek lah..

6:19 AM  
Anonymous aNa said...

ni kira kompem la ee.. nak jadik tea lady nih... next week kot mission tercapai tak yah minum air sirap lagi, koi buat air milo utk semua ahli.. huhuhu..

WORLD!!!

6:50 AM  
Anonymous nefertiti said...

WORLD!!!!!!!! muahahahahhaha

6:50 AM  
Anonymous af3 said...

world ke wel? korang pegi ajar sikit cara nak pronounce kat mawi.

6:51 AM  
Anonymous elf said...

AFUWEK WARDROBE jugaks. Kenapanya baju diaorang banyak yang ala ala tak cukup kain jek? Lagi satu, kalau yang pakai skirt mekirt pendek sampai nanpak tempurung lutut itam tu, masa menari lagu menuju puncak tak reti ke nak pakai seluar panjang?

Satu lagi, Sumie, ko tak perasan ke, Poad peluk minik pengetua depan pengetua lagi..hahaha..melopong aku depan tv.

6:52 AM  
Anonymous Uncute said...

nampaknya list afuwek kita kali ni bertambah satu.

Aku terperasan satu...gaya kaer dgn mawi agak sama (dr segi fizikal lah)..badan kurus2..masa kaer mula2 masuk af..rambut tu tak lah tebal sangat cam skrang..

6:52 AM  
Anonymous eisya said...

Aidil tu I nak buat abang angkat utk kakak dan adik....hehehe....

6:53 AM  
Blogger SuMie said...

Ana,
konpemm... disebabkan aok kroni koi, maka dengan kuasa sebagai Naib Presiden, hari ni jugak koi approve appointment letter.

af3,
world ke, wel ke, whirl ke.. pada pendapat aku sekadar kesilapan biasa. Yang lain² dalam AF tu pun belum tentu sempurna English mereka. Artis² yang ada kat pasaran sekarang pun ramai yang tak betul pronounciation mereka. Kita² ni pun belum tentu cakap omputih dengan tepat pada setiap patah perkataan. Peminat² Mawi pun tak expect Mawi cakap omputih bunyi macam Brad Pitt.
Pis pis kacang pis sebut bread net... takde pulak orang jadikan isu.

6:54 AM  
Anonymous kak ri said...

I think AF2 punya baju for concert was much better...(minus their first concert)bagus gak ada fitri masa tu...leh comment dia orang punya outfits...nampak gak teratur and dia orang pakai ikut persembahan. Even Adam and Zahid for that matter tak da yang over.

6:55 AM  
Blogger SuMie said...

Elf, aku tak perasan plak tang peluk² tuh.. Sib baik dia tak kena dusyumm disitu jugak.

UC.. sama ke? Tak perasan lak aku.

Kak Eisya, baik jadikan adik angkat akak jek.. hehehe

6:55 AM  
Anonymous wai em said...

style rambut akma cam kak ramlah ram pun ada masa juara lagu kau kunci chentar ku...ok la tu tingat kat kak melah bila tengok pesen rambut akma hehehe

pape pon world poreber :)

6:56 AM  
Anonymous vrooom said...

aku yg nengok kat TB pun rasa apa yg kak sumie rasa... yazer nyer sore bebetul aku dengau mcm sore M Nasir... sejibik! ke aku kena korek telinga nih sbb pengkritik tak lak cakap cenggitu...

but amylea mmg bagus... tak de pun mcm ZZ... tapi dia nyer diction melayu still tahap boleh diperkemaskan...

world nyanyi sambil aku urut dada... takut2 klu dia salah lirik lg... Alhamdulillah! best! muka gatai dia menjadi... esp part last dia tenung gatai kat akma... dan buat piirahh kat amy dgn amylea...

hidup MAWI...

6:56 AM  
Blogger SuMie said...

Kak Ri, betul tuh, wardrobe masa AF2 better.

wai em, kalau ko ingat kak melah, aku plak teringat rambut Siti Fairuz dalam Muzik² masa nyanyi lagu "Bila ku rinduu.. aku tersebut namamu.. (Mawi)".. huhuhu..

vroom, aku pun urut dada, urut jari, urut bantal.. sbb takut dia silap lirik.. tapi kira ok lah sebab aku dah start praktis mengurut.

6:57 AM  
Anonymous kak ri said...

phewwww...sib baik kita ni dah certified tukang urut....sumie nak blajar? meh ler...kita ajarkan...

6:58 AM  
Anonymous vrooom said...

hehehehe...

womens talk about mawi...

but mmg mamat ni ada kegataian jugak... camne nak tau pompuan tu pandai urut klu tak di"test" mengurut sebelum kawen... gatai hang no...

aku tetap pandang mawi mcm remaja biasa yg punya kelebihan mengaji... dan bukanlah maksum mcm yg sesetengah org lemparkan...

we are the world!

6:58 AM  
Blogger SuMie said...

Kak Ri boleh ajar ka? Huhuhu..

vroom, aku setuju sangat. Aku pun memandang Mawi macam remaja lelaki biasa yang mempunyai kelebihan pandai mengaji, di samping ada sikit bodoh² alang, berserta senyuman yang menawan.. eh banyak pulak mende yang aku pandang..

Sebenarnya aku rasa Mawi represents kebanyakan lelaki sederhana yang ada kat Malaysia, yang tidak berpakaian dengan rantai sana sini, yang tidak berambut merah atau perang, yang tidak bersubang kiri kanan. LUAR BIASAnya Mawi ialah kerana dia tersangat² BIASA macam abang kita, atau adik lelaki kita atau suami kita yang kita nengok hari²..

6:59 AM  
Anonymous Q said...

mawi memang world...!! hebat gak mamat ni... byk menda pasal dia yg orang tak tau... sebenarnya species mawi ni kira rare breed... sebab tu ramai org gila kat dia... mcm felix gak... dan mungkin itu juga sebab kenapa mawi & felix close... sebab tu aku suka felix... maybe aku dah fed up dgn lelaki² urban ni...

btw, aku memang pandai urut... sporting juga... cuma aku tak pakai tudung je lagi... :)

7:00 AM  
Anonymous rain said...

betui laa aku sokong AFUWEK wardrobe & hairdresser!!!

7:00 AM  
Anonymous rain said...

Q, 'rare breed' mcm mana tu???

7:01 AM  
Anonymous Q said...

rain... rare breed maksud aku ialah...
1) lead a simple life, not too material but at the same time, tahu hala tuju hidup & ada masa depan...
2) tidak terlalu kebaratan
3) masih menjaga tata susila & budi pekerti
4) tahu hal² ugama... penting utk bimbing keluarga...
5) boleh baca Al-Quran dgn nahu yg betul (mcm mawi)
6) pendek kata, ala² masih suci gitu... :)
7) bak kata sumie, no body piercing, etc...

7:01 AM  
Anonymous Hanim said...

kalau u all perasan ada satu part si yazer tu terlupa lirik n off key. Dia masuk lambat sket dr part yg sepatutnya. Disebabkan lagu ini adalah lagu favourite saya maka saya mmg perasan ler. Tapi pelik tol...apasal lak semua pengutuk tu tak kecoh laks. Kalau tang mawie...ader jer yg tak kena. Dah la suara si yazer tu tenggelam timbul.

7:02 AM  
Anonymous Hanim said...

af3,
saya rasa mawie tak pernah lak cakap yg term yg dia pakai tu bermaksud 'dunia' atau 'world', si aznil jer yg buat persumption camtu. Kalau korang tengok diari ari tu, ada satu part mawie bercerita pada asrul, felix n kefli pasal asal usul term ni. Dia kata ada sorang mamat astri (if i'm not mistaken) yg guna term ni n the way he pronounce it is 'well' (well yg disebut mengikut ejaan bahasa melayu) which is quite normal bagi mamat2 rock yg gemar menyebut sesuatu perkataan mengikut 'slanga' mereka sendiri. Pada pemerhatian saya lah (chewwah), apa yg dimaksudkan ialah buat yg terbaik. So bila mamat tu ckp kat mawie "kau kalau nak buat apa2 buat dgn well" bermaksud apa2 yg kau nak buat pun buat dengan baik dn bagus.

Sekian sahaja hujah saya utk kali ini. Terima kasih.
(Hehehehe)

7:03 AM  
Anonymous Farah said...

Yes! Nurul Ain!

7:03 AM  
Blogger SuMie said...

Hanim, ada logik gak hujah awak tuh. tak kisah laa well ke world ke wel ke whirl ke.. Lobang hedong Mawi tetap menjadi pojaan hatiku..

Saya pun cam perasan Yazer lambat sikit, tapi mungkin dia ikut style M. Nasir, yang suka nyanyi style 'delay' or lawan 'tempo'. Tak tau lah pulak, apa term sebenar dalam muzik, tapi saya perasan masa DSS1 M. Nasir hari tu, dia nyanyi style cam tu lah. Tak tau lah yaa... Mungkin disebabkan Yazer tu bukan peserta top macam Mawi maka kesilapan yang dia buat tampak kecil/biasa. Mawi pula sentiasa seolah² diberi penilaian yang berbeza, macamlah dia tu artis professional yang dah ada 18 album, buat salah sikit pun jadi isu besar.

7:04 AM  

Post a Comment

<< Home