Thursday, June 23, 2005

Diari AF3 - 23 Jun: Bhg. 1

Sebelum mula diari tengahari tadi, ada lah iklan afundi pelajar tu, baru aku perasan yang selama ni aku dok eja K.E.I.F.L.I, sepatutnya K.E.F.L.I. Terlebih satu 'I' lak aku. Huhuhuhu.. dah lebih 3 minggu pun aku boleh tak perasan, padahal dok ngadap @15 tu pagi petang siang malam. Tu laa, punya la tak bother nak mengundi kan.

Diari hari ni, pelajar² masih lagi dok meneka nama² untuk kamera. Macam² nama lah keluar - Kastam, Kastom, Sabri, Sabrina, Baby, Sherry. Last² bebudak tu sebut huruf pertama untuk nama kamera tu, dan suruh kamera tu angguk kalau betul. ..P, Q, R, S, T.. *kamera angguk*. Diorang pun sebut segala nama yang mula dengan huruf 'T'. Someone sebut 'Tipah' *kamera angguk*. Punya lah seronok bebudak tu. Pastu tak perasan lak macamana diorang tau yang kamera tu nak '2 x Tipah' = Tipahtipah. Lepas tu diorang bukak nama yang tertutup yang dilekatkan kat benda warna pink kat kamera tu. Memang ada tertulis kat situ 'Tipahtipah'. Ooo.. baru aku tau, rupanya memang kamera tu dah ada nama, tinggal tunggu diorang teka jek.

Kemudian diorang teka nama untuk kamera jantan kat tingkat atas tu pulak. Kamera tu pun sama, mula dengan huruf 'T'. Macam² nama diorang teka = Tajul, Tuman, Tumin, Tapir (Tapir pun ada?! Huhuhu..). Bila semua nama tak kena, diorang teka huruf kedua pulak. ..A, E, I, O, U.. *kamera angguk*. Diorang teka nama yang mula dengan 'TU'. Actually, bukan semua yang teka. Yang kelihatan bersungguh² meneka depan kamera tu ialah Amy, Felix, Reza, Akma, Idayu & Amylea. Sampai siap dok bersila depan kamera tu meneka nama yang betul. Reza finally dapat teka 'Tuan' & disebabkan nama kamera tu mesti 2 perkataan, Reza again sebut 'Tuan Besar' (glad to see Reza dah habis period.. muahahaha). Lepas tu diorang ramai² kasi salute kat Tuan Besar itu.

Apa yang aku nampak, masa mula² masuk ke akademi, pelajar² menganggap kamera seperti sebuah kamera lah. Itu yang menyebabkan diorang fake, control ayu atau maintain macho. Tapi bila dah lama², terutama bila dah diberi nama, kamera tu dah jadi macam satu 'benda hidup' pulak, dah jadi macam member diorang dalam akademi. Mula dari tu lah kita boleh nampak diri diorang sebenar bila bercakap dengan kamera tu.

Kelas Adnan hari ni dibuat dalam kelas tarian yang banyak cermin tu.
Mawi - tak berapa dengar suara Mawi sebab muzik kuat sangat. Tapi nampak macam Mawi dah hafal lirik. At least dah hafal lah part yang ditunjukkan dalam diari tu tadi.
Aidil - okay.
Yazer - macam aku dah kata sebelum ni, kurang lenggok lagu melayu, tapi aku tak kisah pun mende tu. Persembahan Yazer diiringi tarian dan pantomen oleh pelajar² lain. Nak jugak enterperem.. kelihatan Mawi menari sambil kendong bantal. Tak tau lah dia saja ke atau masa persembahan tu nanti memang dia kena kendong something.
Ekin - belum ingat lirik sepenuhnya. Baru aku perasan awek angkat baru Ilham ni nyanyi lagu awek angkat lama dia.
Amy - ada terkucil sana sini, sebab dia banyak bergerak kot.
Marsha - masih boleh dimantapkan lagi.
Akma - dia menyanyi dengan gaya seksi, tapi entah la, aku rasa macam ada something wrong pulak. Tak tau apa, tapi aku rasa macam tak kena jek la. Hari tu aku gak yang nak tengok dia buat seksi², tapi hari ni bila dia dah buat, aku macam.. tah le, tak tau nak describe. Mungkin pergerakan dia seksi, tapi muka tak seksi kot. Tah la..
Felix - okay. Mawi gelak² masa nengok Felix nyanyi.. *suka aku la kan nak enterprem jugak*
Kefli (kali ni aku eja betul ok) - okay, cuma aku memang tak berapa suka lagu² macam ni. Aku pun heran macamana lah aku boleh pernah terbeli kaset Ukays dulu? Eeei..
Idayu - aku tak tau lagu ni. Tak pernah dengar pun. Tapi aku dengar Idayu nyanyi okay lah.

Kelas Siti Hajar - sebenarnya paparan kelas yang sama masa ada M. Nasir semalam. Ekin macam ada masalah nak nyanyi lagu dia. Siti Hajar main piano, Ekin nyanyi, masuk jek dah salah. Start la Siti Hajar & M. Nasir menegur.
M. Nasir: "Awak berlatih pun tak serius"
M. Nasir: "Awak serius ke tak serius?"
Ekin: "Mestilah serius"
M. Nasir: "Jangan sandar kat piano tu. Awak belum cukup professional nak sandar"
*Ekin tegakkan badan, muka macam nak nangis*

Selepas tu, kat Ruang Aktifkan kot, Ekin menangis, dipujuk oleh Aidil. Agaknya Ekin ada kata nak balik kot.
Aidil: "Dah 3 minggu, kalau balik sekarang, nanti menyesal"
Aidil: "Jangan lah ambil hati teguran tu, blablabla.."
Ekin: "Aku boleh terima teguran cikgu tu, tapi tak tau, aku salahkan diri sendiri"
Lepas tu Idayu pulak datang pujuk.
Then Amylea datang dan peluk Ekin.
Lepas tu Yazer pulak pujuk, siap bagi tisu.
Yazer: "Aku nyanyi pun bukan perfect. Aku ada masalah. Pekak sebelah telinga aku"
(Oooohh... kisahnyaa..)
Amylea datang offer coklat kat Ekin. Ekin tak nak.
Ekin pergi salam M. Nasir dan balik semula ke sofa.
Yazer datang pujuk lagi dan suruh Ekin pergi basuh muka.

Kat meja makan, Mawi cakap dia Jawa murtad (eh, sama lah kita... huhuhuhu..). Lepas tu dia cakap Jawa tah hapa tah maknanya, sumpah aku tak paham, tapi memang kelakar la gaya dia. Semua orang gelak. Tipahtipah pun terangguk², gelak jugak lah tu kot.

Yazer berdiri depan kamera.
Mula² macam nak peluk.
Lepas tu cium.
Lepas tu dia buat mata juling.
Lepas tu dia kembang-kempis kan hidung.
Muahahaaa.. lawak jugak Yazer nih.

Zainal Alam Kadir datang ke akademi, konon²nya nak interview pelajar² tu untuk majalah / akhbar tempat dia kerja. Sempat lah interview Aidil & Reza, lepas tu dia kata give up nak berlakon. Rasanya kehadiran dia tu untuk bagitau pelajar² tentang cara² berdepan dengan wartawan. Kefli tanya, kalau jawab soalan tu, wartawan expect diorang jawab cepat ke atau macamana. Zainal cakap, tak ada lah sampai wartawan tu tengok jam tangan dan kira berapa lama masa yang diorang ambil untuk jawab soalan. Huhuhu.. Mawi pulak bagi tips, katanya berbaik² jek dengan wartawan (chewaaahh mementang dia dah penah kena interview kan). Tapi cara Mawi cakap tu biasa aje ok.. tak de la macam lupa diri ke, perasan ke apa.

Paparan dari kemera asrama lelaki (babak ini harus ditonton oleh Emy & Cik Odah) - Felix sedang menyanyi lagu dangdutnya. Yazer pula dengan T-shirt & tuala jek, bergelek depan kamera. Ya Emy & Cik Odah, beliakkan mata korang besar² sebab bila Yazer dah jadi artis besok, mahal nak nengok aksi gelek punggung berisi dia tuh. Mawi dan kain pelekatnya sempat enterprem sekejap. Kelihatan Yazer bukak dan tutup tualanya (membetulkan tuala dia lah), tapi membelakangkan kamera lah, kalau mengadap kamera, dah tentu Emy & Cik Odah pengsan tak bangun². Huhuhu..

Katakan TAK NAK pada AFUNDI!!
Image hosted by Photobucket.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home