Saturday, July 09, 2005

AF3 - Konsert Minggu Ke-6 & Diari 11 Julai

Diari AF3 - 11 Julai: Bhg. 1

Diari hari ni bermula pada jam 12.00 tengahari ketika aku berada di Pusrawi Kota Damansara. Pada ketika itu doktor takde, kata nurse, dia pergi minum kejap. Diari tamat pada jam 12.30 tengahari ketika aku masih lagi di Pusrawi. Memandangkan Pusrawi tak pasang Astro untuk tontonan pelanggan sementara menunggu doktor pegi minum, maka nurse² yang ada kat situ pun tak dapat tumpang sekaki menonton Diari AF ataupun berchatting di @15. Kesimpulannya, aku tak nengok diari daa.. jadik takde la review tengahari ni ye. Mintak maaf bebanyak lah Kak Melah, Kak Eton, Kak Bedah sekeluarga, Abang Dolah di Segamat, Abang Epul dan Kak Peah suami isteri, Pakcik Seman dan Makcik Saodah di Tanjung Malim. Mintak maaf jugak lah ye dekton, dekpon dan deknon² semua, anak akak tu demam batuk dan selsema lak dari tengahari semalam, asyik merengek jek. Tu yang akak pun takde masa nak ngadap PC lama², sebab akak dok ngadap hidung dia jek, kesatkan hingus yang meleleh tu. Jadi kalau besok ke lusa ke tulat ke akak tak update pasal diari tengahari, deknon² semua paham² jek lah ek. Nanti kalau Raha dah sihat, dah boleh nyanyi "Habibi! Habibi! Habibi.. (sambil buat tangan gulung² cam Mawi)" semula, tu maknanya dia dah sihat lah tu, hah masa tu nanti boleh la akak ngadap blog semula. Apa pun, jom kita nengok recaps bergambar kat Y.com.


Konsert Minggu Ke-6
Memula aku rasa macam malas nak publish pasal konsert ni sebab rasa macam dah basi lak topik ni. Tapi, sebab aku dah tulis sikit draft dia semalam, aku sambung jek la secara ringkas beberapa perkara yang menarik perhatian aku semalam

Pengkritik - Adlin Aman Ramlee lagi? Tak kisah le, walaupun adakalanya bahasa dia kasar, aku tetap suka mamat LRT nih. Komen dia yang seolah² mengiktiraf Marsha sebagai Juara AF3 ditafsirkan oleh segelintir pihak sebagai refleksi Adlin dari keangauan dia pada Marsha. Tapi bagi aku sendiri, komen itu perlu dijadikan cabaran pada pelajar² lain terutamanya Mawi, bahawa seandainya mereka menjadi juara mengatasi Marsha, maka mereka haruslah berusaha untuk memastikan bahawa persembahan mereka jauh lebih baik dari Marsha.

Kemunculan klon Siti Nurhaliza - aku nengok muka Tok Pah ala² kontrol diva.. huhuhu.. makan hati ke Tok? Sapa pulak si Ferri tu?

Kesatuan Jawa Malaysia? Kesatuan Jawa Melayu? Whatever lah.. lawak siut.

Amylea - walaupun melalui minggu yang amat beremosi, tetap memberikan persembahan yang konsisten dan membanggakan. Nyanyian Felix dalam lagu ni juga sangat mengagumkan. Kalau Felix gagal meraih undi dari lagu Smooth pun, nyanyiannya dalam persembahan Amylea ni pasti telah mengundang banyak AFUNDI.

Ekin - nasib baik curse lagu Sheila tak menyebabkan Ekin tersingkir malam tu. Lemau. Dan semak sungguh aku nengok pakcik makcik jual kain atas stage tu. Sama semak nya dengan renda² belakang baju Ekin tu. Tau la lagu 'Warna' tapi tak perlu laa sampai ada ekor colourful okay.

Felix - tak sesuaiii... huhuhu.. His worst performance. Walaupun aku nengok buruk bebeno anak kucing Q nih meroyan atas pentas tuh, tapi aku tetap respek keberanian dan usaha yang dia dah tunjukkan untuk lagu tu.

Aidil - antara persembahan terbaik dari Aidil. Aku kesal bila Aznil menjerit mengumumkan kemunculan Bandi, kacau performance tu, patut biar jek sampai diorang habis nyanyi, barulah buat pengumuman.

Mawi - best sangat ke sampai ada cikgu nangis² tu? Asyik nagis jek tau cikgu² tuh. Bagi aku, kekuatan Mawi adalah pada suaranya. Bukan setakat atas pentas dan dalam stadium, tapi aura suara Mawi terasa sampai keluar dari skrin TV sampai kat aku. Tapi, nyanyian Mawi masih kedengaran tak terkawal, masih macam 'main belasah jek'. Cuma nak masuk chorus tu baru aku dengar best sikit. Tu pun bila sampai high notes dah berterabur semula. Apa pun, aku nak salahkan lagu jugak.. boleh? Hehehe.. Lagu tu memang tak best.. huhuuu.

Bila Tok Pah buat lawak pakai selendang sebelum mengkritik Mawi, aku rasa peminat² Siti yang meminati Mawi juga terus maafkan Tok Pah.. hehehe.. Bravo Tok Pah!!

Bila Iman Wan cakap "lupa lirik / tempo takpe.. sebabnya.. Mawi. Awak ambil jek lah kereta tu", aku pun tak pasti Iman Wan perli ke buat lawak? Mungkin kedua²nya sekali.

Penyingkiran Aidil - bagi aku Aidil keluar bermaruah kerana persembahan dia malam tu adalah antara yang terbaik. Malah bagi aku, selepas Amylea & Marsha, aku letak Aidil di no. 3. Lawak diserang sakit jantung dia tu gerenti akan diingati sebagai antara satu sejarah menarik dalam AF. Ingat Atie pegang kaki Adi? Macam tu jugalah penonton akan ingat lawak sakit jantung Aidil. Sampai ke masa Imbasan pun Aznil masih tak puas hati. Apa pun, aku nampak Aznil agak mesra dan senang dengan Aidil. Aku sendiri, selepas melihat betapa teraturnya percakapan Aidil, betapa baiknya budi bahasa dia kat mak dia, juga selepas melihat peningkatan vokal dan persembahan Aidil sepanjang dia di akademi, bahawa dengan ini aku declare dengan rasminya aku minat kat Aidil. Hehehe.. tak kira lah walaupun dia dah terkeluar dari AF, kerana perjalanan seni Aidil yang sebenar bermula di luar sini kan? Dan sokongan sebenar pastinya lebih diperlukan di luar sini juga kan? Buat Aidil, aku harap akan terus belajar vokal jika mahu berjaya sebagai pennghibur. Kalau kena dengan lagunya, suara Aidil yang ada iras² suara Allayarham Sudirman tu pasti akan disukai ramai. Aku juga doakan Aidil akan berjaya sebagai komposer. Walaupun aku rasa perkembangan pelajar² berbakat dari musim sudah seperti Rosma, Kaer, Zarina, Bob (dan lain²) langsung tak memberangsangkan, namun aku harap Aidil akan berusaha mencari jalan mengetengahkan diri dia dan tidak hanya menunggu disuap oleh pihak Maestro.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home