Thursday, September 08, 2005

Setelah 3 tahun

Lama gila tak update blog. Minggu lepas aku sibuk sangat dengan persiapan majlis reunion sekolah lama aku. Alhamdulillah, reunion tu berjalan lancar. Walaupun 3 malam berturut² sebelum reunion tu, aku tidur lambat buat macam² persiapan, bungkus hadiah, bungkus hamper, update senarai nama, print & lipat brocher aturcara majlis. Sampai di hari reunion tu aku kena selsema, kemudian esoknya start batuk pulak, bila balik semula rumah, terus hilang dah suara aku. Nak bercakap pun siksa. Sampai ke hari ni pun suara aku masih ala² suara Marsha masa Konsert Prelude. Tapi tak kisah lah. Selsema ke batuk ke, hilang suara ke, berbaloi rasanya penat lelah tu bila ramai member² lama yang datang. Puas hati betul dapat jumpa diorang yang ada antaranya dah 15 tahun tak jumpa. Terima kasih bebanyak lah kepada semua kawan² yang turut serta menjayakan Reunion MRSM Kerteh 90' - Bersama Selamanya tu.

Sebenarnya semalam ulang tahun ke-3 perkahwinan aku. Laaa.. baru 3 tahun jek ke aku kahwin? Rasa macam dah lama pulak.. huhuhu.. Kiranya 3 tahun dulu, pada tarikh hari ni, aku tengah bersanding ler nih kot. Aku rasa pencapaian terbesar aku sejak 3 tahun kahwin ni, selain dari melahirkan Raha lah, ialah berhenti kerja dari AIBD. Syukur alhamdulillah, sehingga ke hari ni, aku masih lagi merasakan berhenti kerja tu adalah keputusan terbaik aku pernah buat dalam hidup aku, terbaik untuk Abang, terbaik untuk Raha, terbaik untuk rumahtangga aku. Kebetulan pulak semalam juga, bekas Director aku call. Dia tanya samada aku nak kerja balik kat sana. Staff yang ganti aku tu dah hantar surat resign pulak. Tu la, aku dah kata, aku sorang jek yang tahan manage account kat situ. Huhuhu.. riak ler nih. Dengan senang hati, tanpa ragu² aku menolak pelawaan bekas boss aku tuh. Bukan lah aku nak berlagak dengan dia yang kononnya income aku sekarang ni lebat sangat pun, tapi seriously, kalau dia kasi aku gaji tiga kali ganda gaji lama aku pun, tak berbaloi dengan tekanan kerja kat situ, dan yang penting tak setanding 'ketenangan' yang aku dapat dengan menguruskan rumahtangga dan bisnes Abang sekarang.

Memanglah kalau nak ikutkan, walaupun bisnes bertambah baik sejak aku berhenti kerja, tapi kalau dicongak², lebih kurang jek lah macam shared income kitorang masa aku masih makan gaji dulu. Bezanya, sekarang aku bekerja lebih relax. Aku tak tertekan dengan arahan boss, tak tertekan dengan kerenah teman sepejabat, pendekata tak pernah ler aku bosan dengan kerja. Kalau bosan pun, bosan sebab takde kerja. Huhuhu.. Kalau aku penat ngadap kerja pun, bila² masa aku suka aku boleh bangun pergi basuh pinggan, lipat baju, nengok TV atau tido. Dan bebila aku nak blogging pun, aku tak yah risau kot² boss aku tetiba tercongok kat pintu bilik aku. Huhuhu..

Bezanya lagi, aku tak payah susah² nak gosok baju atau tudung untuk ke pejabat. Pakai t-shirt dengan short pun aku dah boleh mula bekerja. Dan yang paling penting, aku boleh spend masa dengan Raha sebanyak mana yang aku suka. Kalau aku rasa aku nak concentrate kerja, baru aku hantar Raha ke rumah Cik Ika. Kalau takde banyak sangat kerja, aku boleh buat kerja sambil layan Raha main². Alaa macam iklan merdeka kat TV tu. Iklan apa ek? Iklan TM ke apa tu? Memang tahun ni, erti kemerdekaan bagi aku, sebijik macam perempuan dalam iklan tu la. Cuma ofis aku ni tak lah sehensem ofis perempuan dalam iklan tu.

Of course, bukan segalanya indah. Ada juga kontranya. Contohnya, pendapatan tak tetap jadi ada masanya kitorang short jugak sana-sini. Kadang² pulak aku rasa benak semacam sebab kehidupan aku berlingkar sekitar rumah jek. Kadang² aku rindu nak keluar lunch dengan officemate, malangnya aku dah takde officemate ..huhuhu. Tapi semua benda yang 'missing' dari hidup aku sekarang terlalu kecil dan remeh berbanding dengan nikmat² lain yang aku miliki sekarang. Syukur alhamdulillah sebab aku dikurniakan suami yang sangat memahami. Rasanya Abang sedar masalah utama aku bekerja di rumah ialah 'bosan'. Jadi apa saja perkara selain kerja ofis yang aku nak buat, Abang sentiasa bagi sokongan. Contohnya aku nak buat majlis reunion ke, nak pegi gathering AMTY ke, nak gi bercuti ke, asalkan ada duitnya, Abang tak pernah melarang.

Mungkin usia perkahwinan kami masih terlalu muda, maka segalanya masih indah di mata. Ye la, kang ada lak yang kata, "Alaa baru 3 tahun, semuanya elok jek lah, tunggu dah 30 tahun besok".

Well, aku tak tau apa akan terjadi hari esok. Mungkin untuk ulangtahun ke-3 semalam Abang menghadiahkan sejambak bunga, bawak pegi dinner. Mungkin pada ulangtahun ke-30 nanti Abang terlupa, atau mungkin aku dah tak ada kat dunia. Tapi tu cerita esok lusa, aku tak ada kuasa melawan ketentuan Nya. Apa yang aku mampu ialah berusaha untuk mempertahankan apa yang aku ada hari ini. Tapi yang aku pasti, hari² yang telah berlalu adalah milik aku. Selagi tak hilang ingatan, memori itu adalah hak aku. Dan hari ini, setelah 3 tahun berlalu, aku tahu aku dan Abang sehala, aku tahu kami setia, dan aku tahu perkahwinan ini bahagia. Syukur alhamdulillah untuk 3 tahun yang dirahmatiNya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home