Thursday, October 20, 2005

Air Tangan Mak

Hujung minggu lepas aku balik kampung. Sempatlah berbuka 2 hari berturut² dengan Mak & Abah. Ounis & Kak Teh ikut aku balik. Ana pun balik. Abang Long dengan Apiq je takde. Rugi lah diorang sebab Mak masak sedap gila. Aku rasa Sabtu & Ahad lepas tu, berbuka puasa paling sedap dalam sejarah bulan puasa tahun ni. Semua jenis lauk ada atas meja tu. Asam Pedas Ikan Sembilang, Udang Goreng, Sotong Rempah, Ayam Golek, Kangkung Goreng Belacan, Sirap Bandung, Tembikai, Langsat, Kole Kacang, Tepung Pelita & Kuih Jenifer Lopez (Kuih Lopis). Patutlah masa aku sampai rumah Mak kata dia penat semacam, rupanya dia masak dari pagi. Macam tu lah kasih seorang mak. Bila tau anak² nak balik, kalau boleh dia nak masak lauk kegemaran setiap anak².

Hari Ahad tu pulak Mak buat masak Lemak Ikan Merah, Pecal, Ikan Terubuk & Cencaru Bakar, Cekodok Pisang, Magele (err ni nama yang aku panggil la, nama sebenar aku tak tau), Keria, Pulut Panggang, dan Sirap bandung lagi dan Tembikai lagi. Ada lagi lauk lain rasanya, tapi aku dah lupa pulak. Saja jek aku tulis semua lauk-pauk nih, dengan harapan Abang Long atau Apiq akan baca dan melelehkan air liur diorang. Tu laa.. sapa suruh tak balik? Huhuhuu..

Mak & Abah siap pergi pasar borong cari lauk. Seronok agaknya anak² balik ramai². Memang best pun berbuka sekeluarga ramai² macam tu. Itu pun tak cukup korum. Bukan senang nak dapat himpun satu keluarga. Lagi best sebab lauk-pauknya sedaaaappp la sesangat. Kenapa ek, masakan Mak kita selalu yang paling best pada kita? Kalau aku kata Mak aku masak lagi best dari mak korang masak, mesti korang tak setuju kan? Bukan sebab nak ambik hati Mak atau nak mempertahankan Mak sendiri ke apa. Tapi memang kebanyakan orang rasa masakan Mak diorang paling sedap di dunia. Kenapa ek?

Aku rasa la kan, resepi dan cara memasak Mak² kita tu sebenarnya sama jek. Tapi masa memasak tu, Mak aku memasak dengan penuh kasih sayang sambil dalam hati dia cakap "Haa.. lauk ni Yati suka, yang ni pulak untuk Ana, pecal ni mesti Ounis dah lama tak makan, hari tu Erma kata nak makan asam pedas..". Jadi kalau yang makan tu si Bedah atau si Jali anak Makcik Markonah, biasa aje lah kot diorang rasa. Kalau Makcik Markonah lak yang masak, dia masak penuh kasih sayang untuk Bedah & Jali.. maka kalau aku yang makan, aku rasa biasa jek la kot. Kalau sedap pun, bukan paling sedap dalam dunia lah. Atau mungkin sebab dari kecik kita dah biasa makan makanan air tangan mak kita, maka tekak kita pun dah sebati dengan rasa tu.

Entah la ek, kadang² aku terpikir, besok kalau Raha dah besar, agak² dia rasa tak masakan aku paling sedap kat dunia? Aku ni dah la tak pandai sangat memasak pun. Nanti kalau dia kata Mak Udo masak paling best, mesti aku kecik ati.. uwaaa..!!

* Al-Fatihah buat Allayarham Datin Seri Endon Mahmood yang telah kembali ke Rahmatullah awal pagi ini. Takziah buat Perdana Menteri - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan keluarga, semoga diberi ketabahan menempuhi detik kehilangan ini. Telah dijanjikan sejak azali, dariNya kita datang, kepadaNya kita kembali. Semoga Pak Lah juga cekal mengumpul kekuatan untuk terus memimpin tanahair biarpun tanpa sokongan isteri tercinta..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home