Thursday, January 19, 2006

Kereta oh kereta..

Entah bila ntah last sekali aku bawak kereta. Lama gila dah rasanya. Aku ni nama je ada lesen, tiap² tahun renew, tapi most of the time Abang jek yang drive.

Tapi sejak Abang selalu tinggalkan kereta kat rumah ni, aku rasa nak la praktis bawak kereta semula. Setakat round dekat² sini jek dah le. Kasi confident balik. Senang kalau nak gi mana² sendiri.

Kebetulan hari ni Apiq masuk kerja tengahari, aku pun berangan lah nak hantar dia pergi kerja. Huh dengan yakin lagi bergaya nya akak berlenggang, tekan kunci kereta, "tiit tiit", akak pun bukak pintu kereta macam biasa, dan letak handbag kat bawah seat.

"Eh! Biar betul.." tiba² Apiq bersuara dari belakang, sambil tergelak².

Baru aku perasan, yang aku bukak tu sebenarnya pintu penumpang sebelah kiri driver tu..

Gitulah jadiknya kalau dah biasa sangat dok belah kiri kan..

Tak habis lagi gelakkan diri sendiri, aku pun dengan yakinnya lagi start enjin pulak. Tekan clutch, masuk gear reverse lepas handbrake, lepas brek kaki.. Kereta tu gerak ke depan. (Kereta tu parking kat tepi bukit, depan tu ada kereta lain pulak).

Aku: "Eh apasal dia ke depan ek?"

Aku brek. Lepas brek lagi, dia ke depan lagi.

Aku: "Eh apasal ek?"

Aku brek lagi. Lepas lagi. Dia ke depan lagi.

Aku: "Eh apasal dia tak reverse ek?"

Apiq: "Nak reverse tekan minyak lah!"

Eh ye tak ye ek.. huhuhu. Benak la sungguh otak ku pada saat itu. Apiq yang tak de lesen tu pun tau. Kalau takde Apiq tadi, gerenti aku dah cium kereta depan tu. Tu lah deknon, nasihat akak, kalau ada lesen tu, tak usah lah peram dalam purse ek.

Baru je aku gerak dalam 3 meter, Abang pulak sampai. Sebelum aku terus buat lawak ke-3 pulak untuk hari ni, aku suruh Abang je la yang drive. Besok jek la pulak aku sambung praktis lagi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home