Wednesday, February 21, 2007

"BOSS..!"

Kepala otak akak sedang diserabutkan oleh cabaran dan dugaan yang berada di luar kawalan akak.

Tu dia, mak aihh.. cam serabut sungguh bunyinya!

Tapi memang la ada serabut sikit sekarang. Tapi akak taknak fokus pada keserabutan itu dengan menceritakannya disini, kerana ianya hanya akan menambah lagik keserabutan pada otak akak. Lagipun hidup akak cuma berkenaan yang best² jek okkay. So, mari kita hilangkan keserabutan itu dengan memfokuskan kepala otak kita kepada perkara² yang best saja okay. (Huh membaca begitu banyak perkataan 'serabut' jek dah manambahkan keserabutan!)

So apa yang best?

Semalam Abang akak bawak pegi makan pizza kat Pizza Hut baru kat Kota Damansara nih. Haa best lah tu kan!

Kitorang order tah Combo pekebende tah untuk kitorang, dan untuk Raha yang baru 3 tahun lebih sikit jek tuh, kitorang orderlah Kid's Meal. Salah satu hidangan dalam Kid's Meal tu ialah ais krim yg diletakkan 3 ketul coklat M&M diatasnya, dan dihiasi 2 keping biskut di tepinya, menjadikan aiskrim di dalam mangkuk tu kelihatan seperti tikus, walaupun sebenarnya ais krim tuh rasanya sama jek dengan aiskrim Wall's ke Nestle ke yang kita beli dalam mangkuk biru tuh.

So, kitorang pesan sama adik yang amik order tu, supaya bawak ais krim kemudian sekali. Kitorang cakap kat Raha, dia mesti habiskan spaghetti dia dulu, baru boleh makan aiskrim. Tapinya, selepas makan sehelai jek spaghetti tu, dia dah tak nak dah. Disebabkan dia dah habis makan semangkuk sup sebelum tu, so akak rasa dia dah kenyang lah kan. Lepas tu dia minum pulak air milo dia sampai habis.

So bila dah habis semua, apa lagi? Mesti lah dia tuntut ais krim dia lah kan.

"Abah nak ais krim", Raha cakap kat Abah dia.

So Abang akak pusing la kepala, tercari² kat mana water/waitress untuk order ais krim tuh, sambil angkat tangan ke atas sikit. Alaa korang boleh imagine la kan, cemana gayanya kalau nak panggil waiter/waitress kan.

Dan tetiba dengan selambanya Raha bersuara,
"BOSS.., AIS KRIM SATU!"

MUAHAHAA!! Hamik ko! Hampir nak tergolek akak dengan Abang akak tergelak. Tah dari mana la dia belajar cara nak order ais krim camtuh kan?

Okay.. tetiba akak rasa kepala akak dah tak serabut lagi.
See? Easy kan?

Moral of the story, bukan lah akak suruh deknon² semua pegi makan pizza atau ais krim. Tapi, nak bagitau, bila kita berasa dukacita tentang satu perkara, atau terasa seperti kena dush! dush! dush! di sana dan di sini, maka janganlah kita fokuskan kepada perkara yang mendatangkan dukacita atau dush dush dush itu.

Sebaliknya, fokuslah kepada perkara² yang menggembirakan hati kita, maka kita akan kembali ceria. Sebagai contoh, fokuslah kepada anak² anda..

Apa? Takde anak? Tak mengapa deknon. Fokuslah kepada pizza atau aiskrim..

Ceria selalu ya deknon!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home